Historica Olomucensia vol. 51 (2016), 57-72 | DOI: 10.5507/ho.2016.031
Jedním z rysů středověkého a raně novověkého městského dějepisectví a literatury bylo úsilí o vytvoření obrazu města jako ideálně uspořádané společnosti. Za tímto účelem využívala dobová urbánní historiografie celé spektrum literárních prostředků včetně personifikace, alegorických přirovnání či metaforických popisů. K nim patřily obrazy města jako vlasti, lodi, zahrady, přesně seřízeného hodinového stroje nebo lidského těla, které vesměs akcentovaly základní hodnoty předmoderních městských společností, harmonii, kolektivismus, řád či symetrii.
In addition to keeping collective memory, medieval and early modern urban historiography aimed at idealizing the city. To achieve the goal, urban authors resorted to allegory and metaphor that served as the most frequently used literary strategies. Compared to garden, ship, human body and/or precisely working clock, the city was depicted in urban chronicles, panegyrics and private memories as a perfect society marked with harmony, concord, order, collectivism and symmetry (beauty). Presented as the ideal, well-governed and well-organized social and political bodies cities and their constitutions served as patterns to be followed by european territorial states.
Zveřejněno: 11. prosinec 2016 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.