Historica Olomucensia vol. 51 (2016), 57-72 | DOI: 10.5507/ho.2016.031
Jedním z rysů středověkého a raně novověkého městského dějepisectví a literatury bylo úsilí o vytvoření obrazu města jako ideálně uspořádané společnosti. Za tímto účelem využívala dobová urbánní historiografie celé spektrum literárních prostředků včetně personifikace, alegorických přirovnání či metaforických popisů. K nim patřily obrazy města jako vlasti, lodi, zahrady, přesně seřízeného hodinového stroje nebo lidského těla, které vesměs akcentovaly základní hodnoty předmoderních městských společností, harmonii, kolektivismus, řád či symetrii.
In addition to keeping collective memory, medieval and early modern urban historiography aimed at idealizing the city. To achieve the goal, urban authors resorted to allegory and metaphor that served as the most frequently used literary strategies. Compared to garden, ship, human body and/or precisely working clock, the city was depicted in urban chronicles, panegyrics and private memories as a perfect society marked with harmony, concord, order, collectivism and symmetry (beauty). Presented as the ideal, well-governed and well-organized social and political bodies cities and their constitutions served as patterns to be followed by european territorial states.
Published: December 11, 2016 Show citation
| ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Go to original source...
Go to original source...
Go to original source...This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.