Historica Olomucensia vol. 62 (2022), 79-93 | DOI: 10.5507/ho.2022.005

Křty muslimů v pražské arcidiecézi v době velké turecké války (1683-1699)

Leoš Zich
Národní archiv, Milady Horákové 5/133, 160 00 Praha 6, Česká republika

Tématu křtů muslimů v raném novověku nebyla dosud v české historiografii věnována pozornost, což však rozhodně neplatí pro okolní země. Křty "Turků" se zabýval např. Karl Teply, v nejnovější době pak třeba Markus Friedrich, Manja Quakatz, Boris Golec, Stephan Theilig, Leyla Coşan nebo Markus Krischer.
Právní úprava křtů dospělých v pražské arcidiecézi byla obsažena ve statutech Berkovy synody z roku 1605, která vyhrazovala pravomoc povolovat křty osob z nekřesťanského prostředí arcibiskupovi. V praxi tyto křty obvykle povolovala arcibiskupská konsistoř na základě žádosti podané nejčastěji duchovním, který katechumena ke křtu připravoval. Z archivní pozůstalosti pražské konsistoře bylo možné zjistit, že mezi lety 1683-1699 bylo povoleno cca 300 křtů muslimů, přičemž nejvíce křtů proběhlo v letech 1687-1691. Křtěnci jsou v pramenech označováni nejčastěji jako Turci, což bylo běžné dobové označení muslima. Většina těchto katechumenů byli váleční zajatci (zejména ženy a děti), kteří někomu patřili, což do jisté míry relativizuje svobodu jejich rozhodování, byť přímé doklady o nucení ke křtu nejsou. Ne všichni zajatci muslimské víry se nechali pokřtít, zprávy o nepokřtěných jsou však méně četné. V roce 1699 vznikl v souvislosti s výměnou zajatců soupis, podle nějž se tehdy v Čechách nacházelo jen osm nepokřtěných muslimů, kteří se chtěli vrátit do své vlasti.

Klíčová slova: náboženské konverze, křty muslimů, turecké války, váleční zajatci, církevní správa, otroctví

Baptisms of Muslims in the Archdiocese of Prague at the Time of the Great Turkish War (1683-1699)

The theme of baptisms of Muslims in the Early Modern Period has not been paid attention to in Czech historiography up until now. This is definitely not the case in the neighbouring countries, where the baptisms of 'Turks' have been dealt e. g. with by Karl Teply, and more recently by, for example, Markus Friedrich, Manja Quakatz, Boris Golec, Stephan Theilig, Leyla Coşan or Markus Krischer.
The legal adjustment of the baptisms of adults in the archdiocese of Prague was contained in the statutes of the Berka synods from the year 1605, which gave the authority to allow the baptisms of individuals of non-Christian origin to the Archbishop. In practice, these baptisms were usually permitted by the Archbishop's consistory on the basis of a request, submitted most frequently by the priest who was preparing the catechumen for the baptism. It can be inferred from the archival group of the Consistory of Prague that between the years 1683-1699 around 300 baptisms of Muslims were allowed, with the most baptisms taking place in the years 1687-1691. The baptised individuals are referred to most frequently in the sources as Turks, which was the general period labelling for a Muslim. The majority of these catechumens were prisoners of war (mostly women and children), who belonged to someone, which circumstance relativizes to a certain extent the freedom of their decision-making, although there is no direct evidence of forced baptisms. Not all captured Muslims underwent baptism, although the reports of non-baptized persons are less common. In relation to the exchange of prisoners in the year 1699 a list was drafted, according to which there were only eight non-baptized Muslims in the Bohemia, who wanted to return to their country.

Keywords: Religious conversion, Baptism of Muslims, Great Turkish War, Prisoners of war, Ecclesiastical administration, Slavery

Zveřejněno: 11. červen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zich, L. (2022). Křty muslimů v pražské arcidiecézi v době velké turecké války (1683-1699). Historica Olomucensia62(vol. 62), 79-93. doi: 10.5507/ho.2022.005
Stáhnout citaci

Reference

  1. Šťastná, Bohuslava: Turci v Tuřanech. Genealogické a heraldické informace, 1983, č. 2, s. 76-80.
  2. Hoyer, Ivan: Z matrik farnosti Záboří na Blatensku. Výběr. Časopis pro historii a vlastivědu jižních Čech, 12, 1975, s. 247-249.
  3. Kopčan, Vojtech: Osmanische Kriegsgefangene auf dem Gebiet der heutigen Slowakei im 16.-18. Jahrhundert. Asian and African Studies, 19, 1983, s. 197-211.
  4. Teply, Karl: Türkentaufen in Wien während des Großen Türkenkrieges 1683-1699. Wesen und Bedeutung der Türkentaufen. Jahrbuch des Vereins für Geschichte der Stadt Wien, 29, 1973, s. 57-87.
  5. Teply, Karl: Vom Los osmanischer Gefangener aus dem Großen Türkenkrieg 1683-1699. Südost-Forschungen, 32, 1973, s. 33-72.
  6. Teply, Karl: Türkentaufen in Graz (1683-1696). Adler. Zeitschrift für Genealogie und Heraldik, 9 (XXIII), 1971, s. 49-57, 74-81.
  7. Rudt De Collenberg, Wipertus: Le baptême des musulmans esclaves à Rome aux XVIIe et XVIIIe siècles. I. Le XVIIe siècle; II. Le XVIIIe siècle. Mélanges de l'École française de Rome. Italie et Méditerranée, 101, 1989, s. 9-181, 519-670. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Heller, Hartmut: "Christian Lorenz, Sohn des Ibraim, weiland Amurath genannt". Zur Assimilierung türkischer Kriegsgefangener nach 1683. In: Koenig, Otto (ed.): Matreier Gespräche. Walter Hirschberg 85 Jahre. Interdisziplinäre Kulturforschung. Wien - München 1989, s. 167-177.
  9. Heller, Hartmut: Türkentaufen um 1700 - ein vergessenes Kapitel der fränkischen Bevölkerungsgeschichte. In: Heller, Hartmut - Schröttel, Gerhard (eds.): Glaubensflüchtlinge und Glaubensfremde in Franken. Würzburg 1987, s. 255-272.
  10. Friedrich, Markus: "Türken" im Alten Reich. Zur Aufnahme und Konversion von Muslimen im deutschen Sprachraum (16.-18. Jahrhundert). Historische Zeitschrift, 294, 2012, s. 329-360. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Friedrich, Markus: Türkentaufen. Zur theologischen Problematik und geistlichen Deutung der Konversion von Muslimen im Alten Reich. In: Friedrich, Markus - Schunka, Alexander (eds.): Orientbegegnungen deutscher Protestanten in der Frühen Neuzeit. Frankfurt am Main 2012, s. 47-74. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Quakatz, Manja: "… denen Sclaven gleich gehalten werden". Muslimisch-osmanische Kriegsgefangene im Heiligen Römischen Reich Deutscher Nation (1683-1699). Werkstatt Geschichte, 66-67, 2015, s. 97-118.
  13. Quakatz, Manja: "Conversio Turci". Konvertierte und zwangsgetaufte Osmanen. Religiöse und kulturelle Grenzgänger im Alten Reich (1683-1710). In: Spannenberger, Norbert - Varga, Szabolcs (eds.): Ein Raum im Wandel. Die osmanisch-habsburgische Grenzregion vom 16. bis zum 18. Jahrhundert. Stuttgart 2014, s. 215-234.
  14. Quakatz, Manja: "Gebürtig aus der Türckey". Zu Konversion und Zwangstaufe osmanischer Muslime im Alten Reich um 1700. In: Schmidt-Haberkamp, Barbara (ed.): Europa und die Türkei im 18. Jahrhundert. Bonn 2011, s. 417-430.
  15. Golec, Boris: Krščevanje osmanskih podanikov (muslimanov) na Slovenskem od konca 16. do konca 17. stoletja. Arhivi. Glasilo Arhivskega društva in arhivov Slovenije, 33, 2010, s. 217-250.
  16. Golec, Boris: Novi prispevki h krščevanju turških vojnih ujetnikov na Slovenskem v 17. in zgodnjem 18. stoletju. Arhivi. Glasilo Arhivskega društva in arhivov Slovenije, 41, 2018, s. 343-361.
  17. Theilig, Stephan: Türken, Mohren und Tataren. Muslimische (Lebens-)Welten in Brandenburg-Preußen im 18. Jahrhundert. Berlin 2013.
  18. Coşan, Leyla - Theilig, Stephan: Esaretten vaftize. İstanbul 2018.
  19. Mannsfeld, Max: Zwischen Sklavenhandel und Türkentaufe. "Türkische" Kriegsgefangene in der sächsischen Messestadt Leipzig um 1700. Leipziger Stadtgeschichte. Jahrbuch 2016. Leipzig 2017, s. 23-50.
  20. Krischer, Markus: Der Mann aus Babadag. Wie ein türkischer Janitschar 1683 nach München verschleppt und dort fürstlicher Sänftenträger wurde. Darmstadt 2014.
  21. Synodus Archi-Dioecesana Pragensis. Pragae 1762.
  22. Rituale Romano-Pragense. Pragae 1642.
  23. Junkelmann, Marcus: Kurfürst Max Emanuel von Bayern als Feldherr. 2. vyd. München 2018.
  24. Osman Aga z Temešváru: Ve stínu kříže. Ed. Štěpánek, Petr. Praha 2001.
  25. Theatri Europaei Continuati. XV. Theil. Das ist Abermalige Außführliche Fortseczung [hellip]. Franckfurt am Mayn 1707.
  26. Beese, Christian: Markgraf Hermann von Baden (1628-1691). Stuttgart 1991.
  27. Petráňová, Lydia: Domovní znamení staré Prahy. 3. vyd. Praha 2008.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.