Historica Olomucensia vol. S1 (2014), 11-23

Antická ekfrasis a renesanční umění: Ke vztahu mezi textem a obrazem

Iva Adámková
1 Centrum pro práci s patristickými, středověkými a renesančními texty, Cyrilometodějská teologická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Univerzitní 22, 771 11 Olomouc
2 Ústav řeckých a latinských studií, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, Celetná 20, 116 42 Praha

Článek se věnuje klasifikaci a počátkům ekfrasis v antickém Řecku, dále seznamuje s některými příklady ekfrasis z řecké a římské literatury. Po představení díla Filostrata Staršího Eikones, popisujícího malířskou výzdobu neapolské vily, podává recepci tohoto textu v renesanci, kdy se umění úplného popisu stalo základem paragone mezi antikou a renesancí, uměním literárním a malířským.

Klíčová slova: ekfrasis, Filostratos Starší, Eikones (Imagines), Camerino d'Alabastro, Alfonso d'Este

The Ancient Ekfrasis and Renaissance Art. About the Relationship between Text and Image

The article deals with the classification and birth of ekfrasis in Ancient Greece, then with some examples of ekfrasis from Greek and Roman literature. After the presentation of Philostratus the Elder's Eikones, which depicts paintings of a villa in Naples, the article focuses on reflections of this matter in the Renaissance period when the art of "the complete description" became a basic element of paragone between Antiquity and the Renaissance, between the literary Art and painting.

Keywords: ekfrasis, Philostratus the Elder, Eikones (Imagines), Camerino d'Alabastro, Alfonso d'Este

Zveřejněno: 11. březen 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Adámková, I. (2014). Antická ekfrasis a renesanční umění: Ke vztahu mezi textem a obrazem. Historica Olomucensia46(vol. S1), 11-23
Stáhnout citaci

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.