Historica Olomucensia vol. 47 (2014), 117-145
Druhá polovina 19. století se v rakouské monarchii vyznačovala výrazným rozmachem středního školství, který souvisel s ekonomickým rozmachem zejména Předlitavska, ale také s emancipačními snahami jednotlivých národů mnohonárodnostního státu. Snaha o modernizaci výuky zejména na střední škole - gymnasiu vedla k nárůstu kritiky učebního plánu této školy i dvou v něm nejvýrazněji profilovaných předmětů - latiny a řečtiny. Kritika byla zaměřena nejen na počet hodin těmto jazykům věnovaných, ale i na metodické problémy spojené s ústním i písemným projevem v těchto jazycích. Pozornosti neušla ani kvalita klasických filologů-učitelů. Debaty jsou autorkou článku sledovány v době přelomu 19. a 20. stoletích v podobě, v níž se odehrávaly na stránkách Zeitschrift für die österreichischen Gymnasien, Věstníku českých professorů či Časopisu Musea filologického. Jejich výsledkem byl nezadržitelný ústup obou klasických jazyků z centra pozornosti vyučovacího procesu na střední škole, který se nezastavil až do dnešních dnů.
The second half of the 19th century in the Habsburg monarchy was characteristic for the considerable development of the secondary education, which was related to the economic growth of Cisleithania, above all, and also emancipation attempts of individual nations in a multi-national state. The effort in modernization of teaching at a secondary school - a grammar school in particular has led to the increase in criticism of a teaching plan of that school as well as the two most high-profiled subjects - Latin and Greek. Criticism was focused not only on a number of classes devoted to both languages but also on methodological matters connected with oral and written expression. The attention was also paid to a quality of classical philologists - teachers. The author follows discussions as they appeared on pages of the journals Zeitschrift für die öterreichischen Gymnasien, Věstník českých professorů or Časopis Musea filologického at the turn of the 19th and 20th century. As a consequence, it is possible to trace an inexorable decline of both languages in a teaching process of a secondary school that has not been stopped until present.
Zveřejněno: 11. prosinec 2014 Zobrazit citaci
| ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.