Historica Olomucensia vol. 47 (2014), 91-116

Středoškolská antika ve třetí čtvrtině 19. století

Jana Kepartová
Katedra dějin a didaktiky dějepisu, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1

O formách gymnaziální výuky klasických jazyků v druhé polovině 19. století jsme již podrobně informováni. Nyní se zájem rozšiřuje na formy výuky dějepisu antických dějin, němčiny a češtiny, v nichž se znalost antické historie měla se znalostmi získanými na hodinách latiny a řečtiny doplňovat. Přesto absolventi klasických gymnázií nezískávali pravý obraz antiky; ta pro ně zůstala neživou literou. M. Svatoš ukázal, že si absolventi ze studií klasických jazyků neodnášeli zájem o antiku, ale z předloženého příspěvku vyplývá, že ani hodiny dějepisu nepřispívaly v daném období k přiblížení antického světa a jeho bohatého a rozvětveného dědictví. Bohatý mecenáš Vojtěch Lanna ml., ani o něco chudší středoškolský pedagog a mecenáš chudých studentů Josef Wünsch se antikou nezabývali profesně, pro oba se antika otevírala až při návštěvách muzeí a galerií, měst s antickou minulostí, ruin či vykopávek.

Klíčová slova: dějiny 19. století, vzdělávání, klasické jazyky, dějepis, učebnice

The Secondary School Antiquity in the Third Quarter of the 19th Century

The forms of classical languages teaching at grammar schools in the second half of the 19th century have been already thoroughly discussed. At present, the attention is turned to forms of Ancient history lessons, German and Czech, in which the knowledge of Ancient history ought to be complemented by information received in Latin and Greek lessons. Despite that, graduates of classical grammar schools did not gain the true image of Antiquity; it stayed a vague notion for them. M. Svatoš showed that graduates did not acquire the interest in Antiquity and the presented paper proves that history classes did not contribute to familiarizing the ancient world and its rich cultural heritage to students either. Neither the wealthy patron Vojtěch Lanna younger nor a bit poorer secondary school teacher and the patron of needy students Josef Wünsch professionally occupied themselves with Antiquity. Both began to perceive Antiquity through visiting museums and galleries, cities with Ancient traditions, ruins and excavations.

Keywords: 19th century history, education, classical languages, history, textbook

Zveřejněno: 11. prosinec 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kepartová, J. (2014). Středoškolská antika ve třetí čtvrtině 19. století. Historica Olomucensia47(vol. 47), 91-116
Stáhnout citaci

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.