Historica Olomucensia vol. 60 (2021), 13-29 | DOI: 10.5507/ho.2021.001
Vzestup nových řeholních hnutí cisterciáků a premonstrátů ve 12. století představuje již tradiční téma světové medievistiky. Český diskurz charakterizuje teze, že příčinou úspěchu těchto nových proudů bylo vnitřní vyčerpání benediktinského mnišství, které údajně nestačilo na úkoly nové doby. Chybí ovšem bližší data, která by tato generalizující konstatování podepřela, což vyvolává otázku, zda se nejedná o závěr příliš schematický. Důvody, které vedly ke zřízení nové fundace, se přitom odvíjely ze široké škály motivů počínaje důvody pastoračními, zádušními a obecně komemoračními, přes faktory reprezentační, až po aspekty hospodářské i politické. Jakkoliv je nesporné, že příchod cisterciáků a premonstrátů ukončil jistou hegemonii benediktinů, ani tyto kláštery nezmizely a byť v menší míře vznikaly v českých zemích ještě ve 13. a 14. století. Studie se zaměřuje na vývoj moravských benediktinských klášterů v době přemyslovské (tj. do konce 13. století) a na příkladu nejstaršího benediktinského domu, opatství Hradiště u Olomouce, usiluje o přiblížení sociálních sítí, v nichž byly tyto řeholní domy usazeny, a chce ukázat jak vztahy, které tyto instituce udržovaly, tak roli, kterou hrály v soudobé společnosti.
The rise of new Cistercian and Premonstratensian monastic orders in the twelfth century is a traditional theme of global medieval studies. The Czech discourse proposes that the new movements could only blossom because Benedictine monasticism had bled out internally and was unable to step up to the challenges of the new era. Such generalizations however lack the support of specific data, which makes us question the conclusion as being possibly too schematic. The reasons leading to the new monastery were varied, from pastoral, mortuary, and generally commemorative incentives, through representational factors, to economic and political aspects. Although the arrival of the Cistercians and Premonstratensian meant the end of a certain hegemony of the Benedictines, the monasteries did not disappear and new ones, if fewer, were built well into the fourteenth century in the Czech lands. The study focuses on Moravian Benedictine monasteries in the Přemyslid era (until the end of the thirteenth century). It illustrates, based on the oldest Benedictine house - the Hradisko Abbey near Olomouc, the social networks in which these religious houses were perched, and shows relationships the institutions maintained and the role they played in contemporary society.
Published: June 11, 2021 Show citation
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.