Historica Olomucensia vol. 53 (2017), 147-160 | DOI: 10.5507/ho.2017.030

Křesťan, Turek nebo Žid? Postava konvertity očima alžbětinských a raně stuartovských dramatiků

Hana Ferencová
Katedra historie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého, třída Svobody 8, 779 00 Olomouc, Česká republika

Období konfesijní nestability v Anglii v 16. století končilo postupným upevňováním protestantismu po nástupu královny Alžběty I. na trůn. Předchozí časté obraty ve víře dané vyznáním panovníka ovšem otevřely otázku konverze, která se v 16. století a první polovině 17. století stala rozšířenější, a tudíž mnohem diskutovanější problematikou. Změna náboženství byla navíc podpořena rozmachem objevných cest a zahraničním obchodem, což značně rozšířilo kontakt s cizími zeměmi v kulturně-náboženské oblasti. Divadelní scéna jako jedno z významných veřejných míst hrála v alžbětinské a raně stuartovské Anglii neopomenutelnou kulturně-společenskou roli. Důležitost divadla spočívala v jeho rychlé reakci na aktuální dobové problémy a na jevišti tak docházelo i k otevření otázky konvertování prostřednictvím dramatizace této záležitosti. Z tohoto důvodu představuje raně novověké divadlo pozoruhodné médium, které umožňuje blíže pochopit, jak bylo utvářeno a ovlivněno vnímání konverze a konvertitů v řadách anglické veřejnosti. Otázka být křesťanem, či se stát Turkem nebo Židem se stala v době tzv. zlaté éry anglického divadla klíčovým nebo alespoň okrajovým námětem mnoha komedií a tragédií. Jejich komparace umožňuje představit a zhodnotit obraz konvertity tak, jak byl prezentovaný prostřednictvím alžbětinského a raně stuartovského dramatu.

Keywords: raný novověk, Anglie, divadlo, alžbětinské drama, raně stuartovské drama, konvertita, konverze, renegát, Turek, Žid, křesťan

Christian, Turk or Jew? The Character of a Convertite in the Eyes of Elizabethan and Early Stuart Playwrights

The period of confessional turbulences in sixteenth century England finished by the gradual consolidation of Protestantism after the succession of Elisabeth I. However, previous frequent turns in religion given by the ruler's confession opened the issue of conversion, which became more broaden and so that much more discussed topic during the 16th century and in the first half of the 17th century. Moreover, the change of religion was supported by the expansion of discovery travels and overseas trade, which noticeably extended contacts with foreign countries in cultural and religious sphere. A theatre scene as one of important public places played an indispensable culturally-social role in Elizabethan and Early Stuart England. The significance of theatre lied in its fast response to topical problems of that time, so that it happened that the question of conversion was opened on the stage through dramatization of that matter. For that reason, the Early Modern theatre represents an outstanding medium, which enables to closely understand the process of creating and influencing the perception of conversion and convertites in English public. The question, whether to be a Christian or to become a Turk or a Jew, became the crucial or at least fringe issue of many comedies and tragedies in the so-called Golden Age of English theatre. The comparison of plays enables to present and analyse the image of a convertite as it was represented in Elizabethan and Early Stuart drama.

Keywords: Early Modern period, England, theatre, Elizabethan drama, Early Stuart drama, convertite, conversion, renegate, Turk, Jew, Christian

Published: December 11, 2017  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ferencová, H. (2017). Christian, Turk or Jew? The Character of a Convertite in the Eyes of Elizabethan and Early Stuart Playwrights. Historica Olomucensia53(vol. 53), 147-160. doi: 10.5507/ho.2017.030
Download citation

References

  1. Matar, Nabil: Islam in Britain 1558-1685. Cambridge 1998. Go to original source...
  2. Moseley, C. W. R. D.: English Renaissance Drama, a Very Brief Introduction to Theatre and Theatres in Shakespeare's Time. Tirril 2008.
  3. Andrews, John: William Shakespeare: His World, His Work, His Influence. New York 1985.
  4. Stelling, Lieke: 'Thy very essence is mutability': Religious Conversion in Early Modern English Drama, 1558-1642. In: Harald, Hendrix - Richardson, Todd M. - Stelling, Lieke (eds.): The Turn of the Soul. Representations of Religious Conversion in Early Modern Art and Literature. Leiden - Boston 2012, s. 59. Go to original source...
  5. Katznelson, Ira - Rubin, Miri: Religious Conversion: History, Experience and Meaning. Farnham 2014.
  6. Ditchfield, Simon - Smith, Helen: Conversions. Gender and religious change in early modern Europe. Manchester 2017. Go to original source...
  7. Vitkus, Daniel: Turning Turk: English Theater and the Multicultural Mediterranean, 1570-1630. New York 2003. Go to original source...
  8. Vitkus, Daniel: Three Turk Plays from Early Modern England: Selimus, A Christian Turned Turk, and The Renegado. New York 2000.
  9. Burton, Jonathan: Traffic and Turning: Islam and English Drama, 1579-1624. Delaware 2005.
  10. Dimmock, Matthew: New Turkes. Dramatizing Islam and the Ottomans in Early Modern England. Aldershot 2005.
  11. Shapiro, James: Shakespeare and the Jews. New York 1996. Go to original source...
  12. Degenhardt, Jane Hwang: Islamic Conversion and Christian Resistance on the Early Modern Stage. Edinburgh 2010. Go to original source...
  13. Soukup, Daniel: Šimon Abeles: Zrození barokní legendy. Česká literatura: časopis pro literární vědu, 57, 3, 2009, s. 346-371.
  14. Prchal Pavlíčková, Radmila: Konversionserzählungen. Die Darstellung des Glaubenswechsels in lutherischen Leichenpredigten aus dem 16. Jahrhundert. Acta Comeniana, 29, 2015, s. 87-122 (v tisku).
  15. Ryantová, Marie: Konvertita a exulant Jiří Holík: Příspěvek k dějinám exilu a problematice konverze v období raného novověku. Pelhřimov 2016.
  16. Kyd, Thomas: The Tragedie of Solimon and Perseda. London 1599.
  17. Phillips, Edward: The New World of English Words, or, a General Dictionary. London 1720.
  18. Daborne, Robert: A Christian turn'd Turke. London 1612.
  19. Ferencová, Hana: Krutý Turek, ďábelský Maur. Turci, Mauři a renegáti na prknech alžbětinského a raně stuartovského jeviště. Historie - Otázky - Problémy, 2, 2014, s. 38-39.
  20. Dekker, Thomas - Massinger, Philip: The Virgin Martyr. London 1620.
  21. Fletcher, John - Massinger, Philip: The Knight of Malta. In: Darley, George (ed.): The Works of Beaumont and Fletcher II. London 1866, s. 126-153.
  22. Massinger, Philip: The Renegado. London 1630.
  23. Ephraim, Michelle: Reading the Jewish Woman on the Elizabethan Stage. Aldershot 2008.
  24. Questier, Michael C.: Conversion, Politics and Religion in England, 1580-1625. Cambridge - New York 1996.
  25. Hoenselaars, Ton: Images of Englishmen and Foreigners in the Drama of Shakespeare and his Contemporaries: A Study of Stage Characters and National Identity in English Renaissance Drama, 1558-1642. Rutherford 1992.
  26. Ferencová, Hana: Katolíci, papeženci a protestantská Anglie - role Španělů a Francouzů v alžbětinském a raně stuartovském dramatu. Historica Olomucensia, 45, 2013, s. 37-62.
  27. Degenhardt, Jane Hwang - Williamson, Elizabeth: Introduction. In: Islamic Conversion and Christian Resistance on the Early Modern Stage. Edinburgh 2010, s. 1-18. Go to original source...
  28. Wilson, Robert: The Three Ladies of London. In: A Select Collection of Old English Plays VI, 1744, [cit. 10. 2. 2017], dostupné na www: <http://www.fullbooks.com/A-Select-Collection-of-Old-English-Plays-Volx5448.html>.
  29. Lublin, Robert I.: Costuming the Shakespearean Stage. Visual Codes of Representation in Early Modern Theatre and Culture. Farnham 2011.
  30. Montgomery, Marianne: Europe's Languages on England's Stages, 1590-1620. Farnham 2012.
  31. Dillon, Janette: Language and Stage in Medieval and Renaissance England. Cambridge 2006.
  32. Mazur, Peter - Shinn, Abigail: Introduction: Conversion Narratives in the Early Modern World. Journal of Early Modern History, 17, 2013, s. 427-436. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.