Historica Olomucensia vol. 50 (2016), 245-269 | DOI: 10.5507/ho.2016.013

Pohled na obraz druhé světové války v učebnicích dějepisu z let 1945-2015

David Papajík
Katedra historie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Na Hradě 5, 771 80 Olomouc, Česká republika

Autor v textu analyzuje vývoj zobrazení událostí druhé světové války v učebnicích dějepisu vydaných v Československu a od roku 1993 v České republice z let 1945-2015. Svůj výzkum autor rozdělil na tři etapy podle logických politických mezníků (1945-1948, 1949-1989, 1990-2015). V prvním sledovaném období (1945-1948) vznikla jediná učebnice dějepisu. Je na ní vidět oslavný tón, úlevu po skončení války. Nemá útočný charakter, spíše všechny chválí a to jak politiky ze západu, tak i východu. Její podání je možno považovat za určitou přechodnou fázi ke komunistickému výkladu dějin druhé světové války s tím ovšem, že akcentuje některé události a osobnosti jinak než následující učebnice. Druhé analyzované období (1949-1989) přináší poměrně sevřený koncept, který se po celou sledovanou dobu příliš neměnil. V případě druhé světové války se jednalo o imperialistickou válku, kterou rozpoutali kapitalisté. Teprve v okamžiku, kdy do ní vstoupil Sovětský svaz, stala se válkou spravedlivou. Hlavní tíhu války nesl Sovětský svaz, role západních spojenců byla marginální. Klíčovou roli na vítězství ve válce měli komunisté. Vítězem druhé světové války byl Sovětský svaz. V učebnicích docházelo k vědomé falzifikaci dějin, k překrucování významu událostí, k zamlčování důležitých dějů či naopak přeceňování či zvýrazňování událostí, které nebyly až tak podstatné. Učebnice byly vedeny v útočném stylu, proti jiným politickým stranám než byla komunistická. Hlavní hybnou silou dějin podle nich byl lid a to i v západní Evropě. Třetí analyzované období (1990-2015) nabídlo zcela jiný pohled na válku. Vyvážené, strukturované, neútočné pojetí proběhlých událostí. Z děje mizí jako hlavní hybatelé komunisté, autoři demaskují Stalinovu diktaturu včetně jeho kultu osobnosti. Dosud zamlčované nebo falzifikované události popisují na základě současného stavu poznání (problematická role partyzánů, domácí a zahraniční odboj, zobrazení holokaustu, všední život v protektorátu, Pražské povstání, role Vlasovců atd.).

Keywords: druhá světová válka, učebnice dějepisu, Sovětský svaz, komunistická strana, Josif Vissarionovič Stalin, Klement Gottwald, Reinhard Heydrich, Edvard Beneš

The Image of the Second World War in History Textbooks in Years 1945-2015

The author analyses the development of perspectives on events of the Second World War in history textbooks published in Czechoslovakia and since 1993 in the Czech Republic in years 1945-2015. The examined time period is divided into three phases according to logical political milestones (1945-1948, 1949-1989 and 1990-2015). In the first examined phase (1945-1948), only one history textbook was published. The celebratory tone as well as the relief with the end of war might be seen there. It is not written by an offensive language but rather it praises everybody - politicians from the West as well as from the East. Its interpretation may be considered such as a transitional phase to the Communist explanation of the Second World War history, however it emphasizes certain events and personalities differently than later textbooks. The second analysed period (1949-1989) has brought a relatively cohesive concept which has not been transformed for the whole time. In the case of the Second World War, it can be spoken about the imperialistic war that was started by capitalists. Only at the moment, when the Soviet Union entered into the war, it became the rightful war. It was the Soviet Union which carried the weight of the war on its shoulders, the role of the Allies was marginal. The crucial role in the victory was played by the Communists and the winner was the Soviet Union. Textbooks have been holders of a lot of information: intentional falsification of history, misinterpretation of the meaning of events, concealment of important processes or conversely, overestimation and accentuation of events of lesser importance. Textbooks have been written in an offensive style, attacking other political parties besides the Communist Party. The primary force in human history have been people, also in Western Europe. The third and last examined era (1990-2015) has offered a completely different view on the war - a balanced, structured and inoffensive perception of events that happened. Texts are lack of Communists such as the primary forces, authors reveal Stalin's dictatorship, including the cult of his personality. Still concealed and falsified event are described on the basis of the actual state of knowledge (the complicated role of partisans, domestic and foreign resistance movement, image of holocaust, everyday life in the Protectorate, the Prague uprising, the role of Vlasovci, etc.).

Keywords: The Second World War, history textbook, The Soviet Union, Communist Party, Josif Vissarionovič Stalin, Klement Gottwald, Reinhard Heydrich, Edvard Beneš

Published: June 11, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Papajík, D. (2016). The Image of the Second World War in History Textbooks in Years 1945-2015. Historica Olomucensia50(vol. 50), 245-269. doi: 10.5507/ho.2016.013
Download citation

References

  1. Pánek, Jaroslav - Tůma, Oldřich (edd.).: Manuál. Encyklopedie českých dějin. Praha 2003.
  2. Beneš, Zdeněk: Obraz druhé světové války v československých a českých učebnicích dějepisu. Historický obzor, 8, 1997, č. 1-2, s. 41-45.
  3. Beneš, Zdeněk: Obraz moderních českých dějin v současných slovenských učebnicích dějepisu. In: Česko-slovenská historická ročenka, 2000, s. 103-111.
  4. Beneš, Zdeněk: Mnichov v československých a českých učebnicích dějepisu. In: Němeček, Jan (ed.): Mnichovská dohoda. Cesta k destrukci demokracie v Evropě. Praha 2004, s. 281-293.
  5. Symůnková, Hermenegilda: Malý průvodce po učebnicích dějepisu. In: Bittman, Ladislav a kol.: Manipulátoři. O technikách bojů lži proti pravdě a nenávisti proti lásce. Praha 1992, s. 185-207.
  6. Vaculík, Jaroslav (ed.): Tvorba učebnic dějepisu v Polsku, na Slovensku a v České republice. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. Brno 1996.
  7. Gracová, Blažena: Stereotypní obrazy Čechů, Poláků a Němců a dějepisné vyučování. Historica, 4, FF OU, Ostrava 1996, s. 119-140.
  8. Gracová, Blažena - Psík, Richard (edd.): Školní výuka dějepisu a překonávání stereotypních obrazů sousedních národů. Sv. 1. Ostrava 1999.
  9. Beneš, Zdeněk: České učebnice dějepisu po roce 1989. In: Česko-slovenská historická ročenka, 2003, s. 281-289.
  10. Gracová, Blažena: Vědomosti a postoje české a polské studující mládeže. Ostrava 2004.
  11. Beneš, Zdeněk: Československo 1918-1938 v učebnicích dějepisu. In: Česko-slovenská historická ročenka, 2011, s. 147-152.
  12. Kratochvíl, Viliam: Možné modely na výučbu medzivojnového obdobia (k problémom tvorby synteticko-analytických učebníc dejepisu). In: Česko-slovenská historická ročenka, 2011, s. 164-171.
  13. Pinkas, Jaroslav: Meziválečné období v německých učebnicích dějepisu. In: Česko-slovenská historická ročenka, 2011, s. 153-158.
  14. Šmíd, Marek: Učebnice občanské výchovy a nauky v době první republiky. Jejich pohled na dobový politický systém. In: Česko-slovenská historická ročenka, 2011, s. 159-163.
  15. Beneš, Zdeněk (ed.).: Dvojí rok 1968? Zlomové roky 1968 a 1989 v českých a německých učebnicích dějepisu. Praha 2010.
  16. Helmedach, Andreas (ed.): Zweierlei 1968? Die Umbruchjahre 1968 und 1989 in deutschen und tschechischen Schulbüchern. Göttingen 2008.
  17. Dimitrova, Snezhana: Traumatizing History: Textbooks in Modern Bulgarian History and Bulgarian National Identity (1917-1996). In: Studies in Ethnicity and Nationalism, 3, 2003, s. 56-72. Go to original source...
  18. Trbovc, Jovana Mihajlović - Trošt, Tamara Pavasović: Who Were the Anti-Fascists? Divergent Interpretations of WWII in Contemporary Post-Yugoslav History Textbooks. In: Karner, Christian - Bram, Mertens (edd.): The Use and Abuse of Memory: Interpreting World War II in Contemporary European Politics. New Brunswick - London 2013, s. 173-191. Go to original source...
  19. Fidrmuc, Oldřich - Filip, Jan - Lomský, Josef: Dějepisné učební texty pro osmou třídu středních škol. Praha 1948.
  20. Dědina, Jan a kol.: Dějepis. Učební text pro IV. třídu středních škol. Praha 1950.
  21. Hysek, Miro - Kropilák, Miroslav - Urban, Zdeněk: Dějiny ČSR. III. díl (1918-1948). Učební text pro 11. postupný ročník všeobecných vzdělávacích škol a školy pedagogické. Praha 1955.
  22. Filip, Jan a kol.: Dějiny ČSR. Učební text pro IV. třídu gymnasií. Praha 1952.
  23. Chod, Stanislav: Dějepis pro 3. ročník dálkového studia na průmyslových a hospodářských školách. Zatímní učební text. Praha 1960.
  24. Dekan, Ján a kol.: Dějiny ČSR. III. díl (1918-1948). Učební text pro 11. postupný ročník všeobecně vzdělávacích škol a školy pedagogické. Praha 1956.
  25. Hánl, Jiří: Dějepis pro 2. ročník střední odborné školy. Praha 1964.
  26. Bartošek, Karel: Dějepis pro 9. ročník základní devítileté školy. 4. vyd. Praha 1966.
  27. Dohnal, Miloň: Dějepis III. Praha 1974.
  28. Čapek, Vratislav a kol.: Dějiny 19. a 20. století. Dějepis pro dvouletá a tříletá střední odborná učiliště. Praha 1984.
  29. Hájek, Jiří a kol.: Dějiny doby nejnovější. Učební text dějepisu pro 11. postupný ročník všeobecně vzdělávacích škol. Praha 1954.
  30. Machač, Bedřich - Paulik, Július - Valchář, Lubomír: Občanská výchova I. Dějiny dělnického hnutí. Praha 1961.
  31. Baumann, Bedřich - Šeda, Václav - Vávra, Jaroslav: Dějiny nové doby. Učební text dějepisu pro druhý ročník čtyřletých odborných škol. Praha 1957.
  32. Joza, Jaroslav - Ort, Alexandr: Dějepis pro 8. ročník. Pokusná učebnice. Praha 1961.
  33. Kopáč, Jaroslav a kol.: Dějiny doby nové a nejnovější. Učební text dějepisu pro 8. ročník všeobecně vzdělávacích škol. Praha 1958.
  34. Husa, Václav: Československé dějiny. Pokusná učebnice pro jedenáctý ročník. Druhá část (od roku 1848). Praha 1961.
  35. Harna, Josef - Fišer, Rudolf: Dějiny českých zemí II. Od poloviny 18. století do vzniku České republiky. Praha 1998.
  36. Kuklík, Jan - Kocian, Jiří: Dějepis. Nejnovější dějiny. Pro 9. ročník základní školy a 4. ročník osmiletého gymnázia. Praha 1999.
  37. Beneš, Zdeněk - Nálevka, Vladimír: Dějepis pro střední odborné školy. 2. díl. Praha 2009.
  38. Olivová, Věra: Dějiny nové doby 1850-1993. Praha 1998.
  39. Bělina, Pavel a kol.: Dějiny zemí Koruny české II. Od nástupu osvícenství po naši dobu. Praha 1992.
  40. Kuklíkovi, Jan a Jan: Dějiny 20. století. Učebnice pro střední školy. Praha 1998.
  41. Čapka, František: Dějepis 9. Od roku 1918 do současnosti. Učebnice pro 9. ročník základní školy. Praha 2007.
  42. Burešová, Jana - Hýsek, Ondřej: Dějepis 9. Moderní dějiny. Olomouc 2008.
  43. Čurda, Jan a kol.: Moderní dějiny pro střední školy. Učebnice. Světové a české dějiny 20. století a prvního desetiletí 21. století. Praha 2014.
  44. Kuklíkovi, Jan a Jan: Dějepis pro gymnázia a střední školy 4. Nejnovější dějiny. Praha 2005.
  45. Láník, Jaroslav - Pilát, Vladimír: Historie 1 - Moderní dějiny. Praha 2000.
  46. Jožák, Jiří: Dějepis. Nová doba. 3. díl. Druhá světová válka a československý odboj. Praha 2001.
  47. Čornej, Petr a kol.: Dějepis pro střední odborné školy. České a světové dějiny. Praha 2002.
  48. Čapka, František: Dějepis. Vzdělávací oblast Člověk a společnost. Novověk, moderní dějiny. Brno 2011.
  49. Kvaček, Robert: České dějiny II. Praha 2002.
  50. Marek, Jaroslav a kol.: České a československé dějiny II. Od roku 1790 do současnosti. Praha 1991.
  51. Jančík, Drahomír: Dějiny moderní doby. Dějepis pro druhý stupeň základní školy a pro odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 2. díl (1918-1945). Praha 1997.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.