Historica Olomucensia vol. 50 (2016), 193-209 | DOI: 10.5507/ho.2016.010
Studie se zaměřuje na dosud nereflektovanou problematiku - vznik konceptu dětských letních táborů v českých zemích v letech 1948-1955. Období letních prázdnin představovalo pro komunistický režim v cyklu celoročních aktivit dítěte choulostivou etapu, kdy se na čas dostávalo mimo bezprostřední vliv školy a masově organizované letní pobyty tak byly jednou z cest, jak toto oslabení zmírnit. Nová koncepce se vymezila zejména vůči silné tradici skautských táborů. Do roku 1949 zanikla síť tradičních pořadatelů (spolků) a tzv. jednotnou dětskou rekreaci (letní zotavovací péči) organizovaly národní výbory, které vybíraly děti podle předem daných, politicky a ideologicky motivovaných kritérií. Teprve v dalších letech se tento přístup zmírňoval. Pobyt na letních táborech silně poznamenávaly ideologické požadavky i školní charakter práce s dětským kolektivem. Růst počtu dětí na táborech v letech 1949-1951 negativně ovlivňoval špatný stav objektů a nízký počet zotavoven. Důležité pozitivní změny jsou spjaty s převodem organizace dětských táborů na Revoluční odborové hnutí v roce 1955.
The study focuses on the still untouched issue - the establishment of a concept of children's summer camps in the Czech lands in years 1948-1955. In the cycle of year-long child's activities, summer holidays represented a delicate season for the Communist regime. In this period, a child was not under the straight influence of a school and a mass organized summer camps belonged among ways which contributed to reduce this weakening. A new conception distanced itself especially from the strong tradition of scout camps. A network of traditional organizers (clubs) disappeared until 1949 and a so called unified children recreation (summer recuperation) was organized by national committees, which chose children according to politically and ideologically motivated criteria given in advance. Only later, such an attitude was moderated. A stay in summer camps was strongly characterized by ideological requirements as well as a school character of work with a child group. The growth of a number of children in camps in years 1949-1951 was negatively influenced by a poor status of camp buildings and a lack of recuperation centres. The important and positive changes were connected with a transfer of children's camp organization to the Revolutionary Trade Union Movement in 1955.
Published: June 11, 2016 Show citation
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.