Historica Olomucensia vol. 50 (2016), 49-68 | DOI: 10.5507/ho.2016.003

Znovuobjevení barvy v antickém sochařství

Barbara Pokorná
Katedra klasické filologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Na Hradě 5, 771 80 Olomouc, Česká republika

Na počátku 19. století byli badatelé fascinování novými objevy antických mramorových soch řecké i římské provenience se stopami originální malby, ale ve 20. století se z nepochopitelných důvodů zájem o toto téma vytrácí. Teprve v posledních několika desetiletích je studium 'barevné' antiky opět v centru zájmu evropských badatelů, kteří využívají moderních metod a technologií pro zkoumání barvených pigmentů zachovaných na povrchu antických mramorů a bronzů. Tyto výzkumy dokazují, že řecké a římské sochy byly velmi pestře malovány barvami, a vyvracejí zažitý mýtus o puristické estetice antického umění.

Keywords: polychromované mramory, ganósis, Antoine-Chrysostôme Quatremère de Quincy, Johann Joachim Winckelmann

Reinventing Colour in Antique Sculpture

At the beginning of the 19th century, scholars were fascinated by new discoveries of Antique marble statues of Greek and Roman origin with traces of original painting, however, in the 20th century the interest in this topic disappeared from incomprehensible reasons. Only in last few decades, the study of 'colour' Antiquity has returned to the attention of European researchers who use modern methods and technologies for examining colour pigments preserved on a surface of Antique marble and bronze. These researches prove that Greek and Roman statues were richly decorated by colours and disprove the rooted myth of puristic aesthetics of Ancient art.

Keywords: Polychromatic marble, ganosis, Antoine-Chrysostôme Quatremère de Quincy, Johann Joachim Winckelmann

Published: June 11, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pokorná, B. (2016). Reinventing Colour in Antique Sculpture. Historica Olomucensia50(vol. 50), 49-68. doi: 10.5507/ho.2016.003
Download citation

References

  1. Brinkmann, Vinzenz - Wünsche, Raimund - Wurning, Ulrike: Bünte Gotter: Die Farbigkeit antiker Skulptur. Staatliche Antikensammlungen und Glyptothek. Münich 2004.
  2. Liverani, Paolo - Santamaria, Ulderico (ed.): Diversamente bianco. La policromia della scultura romana. Rome 2014.
  3. Bradley, Mark: The importance of colours on ancient marble sculpture. Art History 32.3. Oxford-Malden 2009, s. 427-457. Go to original source...
  4. Brinkmann, Vinzenz: Statues in Colour: Aesthetics, Research and Perspectives. In: Circumlitio, The Polychromy of Antique and Mediaeval Sculpture. Frankfurt am Main 2008, s. 15.
  5. Philostratus the Elder, Imagines. Philostratus the Younger, Imagines. Callistratus, Description. Translated by Arthur Fairbanks. Loeb Classical Library 256. Cambridge 1931. Go to original source...
  6. Pollit, J. J.: Peri chromaton: What Ancient Greek Painters thought about Colours. In: Colour in Ancient Greece. The Role of Colour in Ancient Greek Art and Architecture (700-31 B. C.). Thessaloniki 2000, s. 2.
  7. Winckelmann, Johann Joachim: Geschichte der Kunst des Alterthums. Dresden 1764.
  8. Primavesi, Oliver: Artemis, Her Shrine, and her Smile: Winckelmann's Discovery of Ancient Greek Polychromy. In: Circumlitio, The Polychromy of Antique and Mediaeval Sculpture. Frankfurt am Main 2008, s. 32.
  9. Reuterswärd, Patrik: Studien zur Polychromie der Plastik: Griechenland und Rom. Untersuchungen über die Farbwirkung der Marmor- und Bronzeskulpturen. Stockholm 1960.
  10. Stuart James - Revett, Nicholas: The Antiquities of Athens and other Monuments of Greece. London 1762.
  11. Prater, A.: The Rediscovery of Colour in Greek Architecture and Sculpture. In: Colour in Ancient Greece. The Role of Colour in Ancient Greek Art and Architecture (700-31 B. C.). Thessaloniki 2002, s. 23.
  12. Bernoncini Sabatini, Paolo: Antoine Crysostome Quatermère de Quincy (1755-1849) and Rediscovery of Polychromy in Grecian Architecture: Colour Techniques and Archaeological Research in the Pages of "Olympian Zeus". In: Proceedings of the Second International Congress on Construction History (Volume I), Exeter 2006, s. 396.
  13. Quatremère de Quincy, Antoine Chrysostôme: Le Jupiter olympien ou l' art de la sculpture antique. Paris 1815.
  14. Winckelmann, Johann Joachim: Dějiny umění starověku. Stati. Praha 1986.
  15. Aristoteles: Poetika. O básnické tvorbě. Praha 1948.
  16. Vitruvius: Deset knih o architektuře. Praha 1953.
  17. Abbe, Mark B.: Polychromy. In: Friedland, Elise A. - Grunow Sobocinski, Melanie - Gazda, Elaine K. (ed.): The Oxford Handbook of Roman Sculpture. Oxford 2015, s. 176.
  18. Østergaard, Jan Stubbe - Sargent, Maria Louise - Therkildsen, Rikke H.: The Polychromy of Roman 'ideal' marble sculpture of 2nd century CE. In: Diversamente bianco la policromia della scultura romana a cura di Paolo Liverani e Ulderico Santamaria. Roma 2014, s. 52.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.