Historica Olomucensia vol. 50 (2016), 13-26 | DOI: 10.5507/ho.2016.001

Obraz islámu v textu řeholníka z 1. poloviny 15. století

Michaela Antonín Malaníková, Jan Stejskal
Katedra historie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Na Hradě 5, 771 80 Olomouc, Česká republika

Předložený text je pokusem o příspěvek k dějinám Svaté země v 15. století. Rukopis "zázraku" byl sepsán mnichem Janem Jeronýmem z Prahy (c. 1370-1440) krátce po roce 1430. Jan Jeroným podnikl cestu do východního Středomoří patrně v letech 1428-1430. Navštívil teritoria osídlená Byzantinci a také Svatou zemi. Obě teritoria zmínil ve svých textech (tedy v kázání a sepsaném "zázraku"). Oba texty je třeba posuzovat v kontextu odporu Jana Jeronýma k "řeckým schizmatikům", pro něž neměl žádné pochopení. Současně choval jisté naděje směrem k poněkud tajemným arabským konvertitům, které zmínil v textu. Český překlad florentinského rukopisu (přepsaného W. P. Hylandem) je drobným příspěvkem k debatě o vzájemných vztazích křesťanství a islámu v bouřlivém 15. století.

Klíčová slova: Jan Jeroným z Prahy, Svatá země, křížová výprava

The Image of Islam in the Text Written by Monk during the First Half of the 15th Century

The presented text is an attempt to contribute with the translation of little-known source of the Bohemian origin to the history of the Holy Land in the 15th century. The text of the "miracle" was written by the monk John Jerome of Prague (c. 1370-1440) soon after the year 1430. John Jerome travelled to the eastern Mediterranean most probably during the years 1428-1430. He visited territories settled by orthodox Greeks mainly and also the Holy Land. The both visits were mentioned in John Jeromes' texts (sermon and the miracle) and both text should be understood in context - fierce criticism (with no mercy) for "Greek schismatics" together with the strong hopes in mysterious Arabic converts. Translation into the Czech language (based on the Florentine manuscript and the transcription made by W. P. Hyland) is an attempt to introduce this text to the Czech public and contribute to debate on interaction between Christianity and Islam during tumultuous 15th century.

Keywords: John Jerome of Prague, Holy Land, crusade

Zveřejněno: 11. červen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Malaníková, M.A., & Stejskal, J. (2016). Obraz islámu v textu řeholníka z 1. poloviny 15. století. Historica Olomucensia50(vol. 50), 13-26. doi: 10.5507/ho.2016.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. Brückner, Alexander: Literatura religijna w Polsce średniowiecznej. Kazania i pieśni. Sv. I. Kraków 1902.
  2. Bidlo, Jaroslav: Čeští emigranti v Polsku doby husitské a mnich Jeronym Pražský. Časopis musea Království českého, 69, 1895, s. 246.
  3. Stejskal, Jan: Podivuhodný příběh Jana Jeronýma. Praha 2004.
  4. Źycie domowe Jadwigi i Jagieły z regestrów skarbowych z łat 1388-1417. Ed. Przezdiecki, Aleksander. Warszawa 1854.
  5. Polski słovnik biograficzny. Eds. Gross, Adolf - Horoch, Kalikst. Sv. IX. Kraków 1960-1961.
  6. Pavlincová, Helena (ed.): Judaismus, křesťanství, islám. Olomouc 2003.
  7. Hyland, William: John-Jerome of Prague. Portrait of a Fifteenth Century Camaldolese. The American Benedictine Review, 46/3, 1995, s. 323.
  8. Krchňák, Alois: Čechové na basilejském sněmu. Řím 1967.
  9. Piccolomini, Aeneas: Historia de Europa. In: Hirsch, Theodor - Töppen, Max - Strehlke, Ernst (eds.): Scriptores rerum Prussicarum. Die Geschichtsquellen der preußischen Vorzeit bis zum Untergange der Ordensherrschaf. Sv. IV. Leipzig 1870, s. 237.
  10. Sygański, Jan: Nowy Sącz - jego dzieje i pamiątki dziejowe. Nowy Sącz 2008.
  11. Sacri Et Canonici Ordinis Praemonstratensis Annales. Ed. Hugo, Charles. Sv. II. Nanceii 1734-1736.
  12. Morawski, Szczęsny: Sądecczyzna za Jagiellonów z miasty spiskiemi i księstwem oświęcimskiem. Sv. II. Kraków 1865.
  13. Annales Camaldulenses ordinis sancti Benedicti. Eds. Mittarelli, Giovanni - Costadoni, Anselmo. Sv. IX. Venetiis 1755-1773.
  14. Brandmüller, Walter: Das Konzil von Pavia-Siena 1423-1424. Münster 1968.
  15. Rapp, Francis: Církev a náboženský život západu na sklonku středověku. Brno 1996.
  16. Hyland, William P.: John-Jerome of Prague and the Religion of the Saracens. In: Tolan, John V. (ed.): Medieval Christian Perceptions of Islam. A book of Essays. New York 1996, s. 199-208.
  17. Stejskal, Jan (ed.): Hodoeporicon Ambrogia Traversariho. České Budějovice 2013.
  18. Stejskal, Jan: Kateřina Sienská v kontextu kázání mnicha Jana Jeronýma z Prahy. Salve, 1, 2013, s. 133-145.
  19. Housley, Norman. The Crusades and Islam. Medieval Encounters, 13, 2007, s. 207-208. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Ambrosii Traversarii Generalis Camaldulensium aliorumque ad ipsum, et ad alios de eodem Ambrosio latinae epistolae a Domino Petro Canneto Abbate Camaldulensi in libros XXV tributae variorum opera distinctae, et observationibus illustratae. Adcedit eiusdem Ambrosii vita in qua historia litteraria Florentina ab anno MCXCII usque ad annum MCCCCXL ex monumentis potissimum nondum editis deducta est Laurentio Mehus, sv. II, Ambrosii Traversarii generalis Camaldulensium Epistolae et Orationes. Ed. Mehus, Lorenzo. Firenze 1759 (repr. Bologna 1968).

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.