Historica Olomucensia vol. 49 (2015), 127-141 | DOI: 10.5507/ho.2015.032
Velká Británie uzavřela v letech 1907-1908 smlouvy na tři důležité železnice, u nichž bylo bezpodmínečně nutné zajistit financování jejich výstavby - Kanton-Kowloon, smlouva o půjčce podepsaná 7. března 1907, Ťien-cin-Pu-kchou (kde se o úspěch dělila s Německem, smlouva podepsaná 13. ledna 1908) a Šanghaj-Ning-po, smlouva podepsaná 6. března 1908 - ve všech případech se však jednalo o koncese z roku 1898, jejichž realizace byla možná až po několika letech zdlouhavých jednání, kdy Londýn musel po skončení rusko-japonské války v roce 1905 pochopit, že dosavadní politika nadřazenosti vůči Říši středu nemůže pokračovat a že nastává doba pro její změnu.
Obecně tak lze říci, že atmosféra po roce 1905 nahrávala důraznějšímu prosazování čínských zájmů a naopak nutila v tomto případě Velkou Británii k ústupkům, které se projevily v konkrétních ustanoveních smluv o železničních půjčkách. Výstavba železnic v Číně a s ní související její financování patřily v první dekádě 20. století v zemi mezi socioekonomická a politická témata číslo jedna. Britská železniční politika v sobě spojovala finanční, obchodní a politické zájmy, a období po skončení rusko-japonské války lze tak do jisté míry označit jako zlatý věk výstavby železnic v Říši středu, i když se změnily vnější podmínky pro její realizaci.
In 1907-1908 Great Britain made contracts for three important railways, for which it was necessary to assure funding of their construction - Kowloon-Cantoon, a loan agreement signed on 7 March 1907, Tientsin-Pukow (where Britain shared success with Germany), signed on 13 January 1908), and Shanghai-Ningpo, an agreement signed on 6 March 1908. However, all of them were licenses from 1898, which might be realized only after few years of protracted negotiations. After the end of Russo-Japanese war in 1905, London perceived that the existing policy of dominance in a relation to the Middle Kingdom could not continue and time for a change came. It might be generally stated that the atmosphere after the year 1905 played on the behalf of Chinese interests and on the contrary, it forced Great Britain to concessions which could be observed in concrete articles of agreements about railway loans. The construction of railways in China and its funding belonged to the fundamental socio-economic and political topics in the country in the first decade of the 20th century. British railway policy interconnected financial, business and political interests and the period after the Russo-Japanese war may be termed such as the golden age of a railway construction in the Middle Kingdom, though external conditions for its realization were changed.
Published: December 11, 2015 Show citation
Go to original source...
Go to original source...
Go to original source...
Go to original source...This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.