Historica Olomucensia vol. 41 (2012), 241-257

Československá státní střední škola ve Velké Británii (1940-1945)

Zora Damová
Katedra pomocných věd historických a archivního studia, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, Nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1

Práce se zabývá historií a organizací Československé státní střední školy ve Velké Británii, která existovala mezi lety 1940-45 jako součást československého exilového školského systému. Vychází z dochovaných pramenů a pamětí samotných žáků. Vzhledem k útlumu českého středoškolského vzdělávání v protektorátu byl ústav považován za jedinou svobodnou československou střední školu, i když sídlila na cizím, leč přátelském území. Práce pojednává o počátcích československého školského systému ve Velké Británii, vývoji československé střední školy a jejím působení během pěti válečných let, kdy se několikrát změnilo nejen sídlo ústavu, ale i samotná organizace školy, což mělo vliv na kvalitu vzdělávání jejích žáků.
Hlavním cílem ústavu bylo poskytnout dětem československých uprchlíků české vzdělání v národním duchu, škola byla proto postavena na základech prvorepublikového středního školství. Její organizace se ovšem pro výjimečnost situace, v níž škola působila, v některých bodech odlišuje, šlo zvláště o intenzivnější výuku anglického jazyka a v Čechách neobvyklé internátní zřízení školy. Internátní systém také podpořil význam školy jako sociální instituce, jež zabezpečovala péči o československé děti, o které se rodiče v Británii nemohli starat. Tradičně oproti tomu probíhala ostatní výuka a maturitní zkoušky, které se řídily československými osnovami.
Zvláštní důraz je v práci kladen na propagační činnost školy v rámci československé exilové vlády. Jakožto vzdělávací instituce působící v anglickém prostředí mohla škola prostřednictvím svých žáků působit na britské mínění i neoficiální cestou. Z hlediska samostatného vzdělávání žáků pak hraje podstatnou roli i jejich mimoškolní činnost, jež byla podporována školou a do jisté míry souvisela i s prezentací ústavu navenek. Část práce je rovněž věnována profesorům a jejich žákům coby netypické části československého exilu.

Czechoslovak State Secondary School in the United Kingdom (1940-1945)

The aim of this study is to examine the history and organization of the Czechoslovak state secondary school in Great Britain that was in service from 1940 to 1945 as a part of the Czechoslovak exile education system. The study is based on extant resources and testimonies of ex-students. With Czechoslovak schools in the Protectorate of Bohemia and Moravia being suppressed by Nazi war occupation, this school was considered the only free Czechoslovak secondary school of that time although it operated in the foreign territory. The work examines the beginning of the Czechoslovak system of exile education in Great Britain, the historical background of the foundation of the secondary school and its operation during five war years.
The main goal of the school was to provide children of Czechoslovak immigrants in Great Britain with Czech education that would follow tradition of their homeland and with Czech national spirit. The school adopted the organization system of the First Republic schools, yet due to an extraordinary situation it had to be adjusted to the different setting - for example by putting emphasis on the English language and by running the boarding school.
Special emphasis is given to the school promotion activities within the Czechoslovak exile propaganda. As an educational institution working in the English surroundings the school could influence the public of the United Kingdom in an unofficial way. One part of the study also focuses on the teachers and their students as quite unusual members of the Czechoslovak exile.

Zveřejněno: 11. duben 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Damová, Z. (2012). Československá státní střední škola ve Velké Británii (1940-1945). Historica Olomucensia41(vol. 41), 241-257
Stáhnout citaci

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.