Historica Olomucensia 1 (2024), 98-121 | DOI: 10.5507/ho.2024.007

They're Singing Our Song

Hugh LeCaine Agnew
History Department
Elliott School of International Affairs
The George Washington University

This paper explores the use of songs by Czech activists in public demonstrations, festivals, and protests under dualism, with a focus on the era of the tábory lidu in the late 1860s and early 1870s. Beginning with the Kaiserlied and its Czech competitor, “Kde domov můj?”, it explores the role of singing in the nationalist movement. The meaning of a song depended as much on who sang it and in which contexts as it did on its content, form, or the intention of its authors or sponsors. In addition to the official and unofficial anthems, Czech demonstrators sang songs like “Hej, Slované,” which paired with “Kde domov můj?” the way “Rule, Britannia” paired with “God Save the King.” Other numbers composed for Czech choral societies also entered the repertoire, as did three important monuments of Czech musical and literary history, the songs of St. Vojtěch, St. Václav, and the Hussite war hymn, “Ktož jsú Boží bojovníci.” These songs were rooted in religious ritual but were now secularized to claim the Bohemian lands for the Czech element, while the Hussite hymn also played a role in internal conflicts within the Czech movement. Singing in Czech demonstrations today still displays these complexities.

Keywords: Political symbols; Ritual; Demonstrations; Nationalism; National anthems; Singing; Music history

Vloženo: 3. listopad 2023; Revidováno: 5. leden 2024; Přijato: 22. leden 2024; Zveřejněno online: 20. únor 2024; Zveřejněno: 6. srpen 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
LeCaine Agnew, H. (2024). They're Singing Our Song. Historica Olomucensia65(1), 98-121. doi: 10.5507/ho.2024.007
Stáhnout citaci

Reference

  1. Agnew, Hugh LeCaine. "Demonstrating the Nation: Symbol, Ritual and Political Protest in Bohemia, 1867-1875." In The Street as Stage: Protest Marches and Public Rallies Since the Nineteenth Century, edited by Matthias Reiss, 85-103. Oxford: Oxford University Press and German Historical Institute, London, 2007.
  2. Agnew, Hugh LeCaine. Origins of the Czech National Renascence. Pitt Series in Russian and East European Studies, no. 18. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 1993.
  3. Arbes, Jakub Jan. Pláč koruny české: neboli, Perzekuce lidu českého v letech 1868-1873. Rev. ed. Prague: František Bačkovský, 1894.
  4. Becker, Rudolph Zacharias. Mildheimisches Liederbuch. 1815. Stuttgart: J. B. Metzler, 1971.
  5. Beckerman, Michael. Dvořák and his World. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1993)
  6. Bohlman, Philip V. The Music of European Nationalism: Cultural Identity and Modern History. Santa Barbara, Denver and Oxford: ABC-Clio, 2004. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Campo-Bowen, Christopher. "Bohemian Rhapsodist: Antonín Dvořák's Píseň bohatýrská and the Historiography of Czech Music." 19th-Century Music, 40, no. 2 (Fall, 2016): 159-181. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Cooper, David L. The Czech Manuscripts: Forgery, Translation, and National Myth. NIU Series in Slavic, East European, and Eurasian Studies. Ithaca, New York: Cornell University Press, 2023. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Čornej, Petr. Lipanské ozvěny. Prague: H & H, 1995.
  10. Dobrovský, Josef. Dějiny české řeči a literatury v redakcích z roku 1791, 1792 a 1818. Ed. Benjamin Jedlička. Spisy a projevy Josefa Dobrovského, VII. Prague: Komise pro vydávání spisů Josefa Dobrovského při Královské české společnosti nauk, 1936.
  11. Döge, Klaus. "Dvořák, Antonín, §12: Chamber music." Grove Music Online. Accessed March 28, 2007. http://www.grovemusic.com/shared/views/article.html? section=music. 51222.12.
  12. Döge, Klaus. "Dvorák, Antonín, §11: Orchestral Works." Grove Music Online. Accessed April 3, 2007. http://www.grovemusic.com/shared/views/article.html? section=music. 51222.11.
  13. Drábek, Jan "Chorál svatováclavský." Na hlubinu 4, no. 7 (1929). Reprinted on the internet at <http://www.katolikrevue.cz/osobnosti/sv_vaclav/choral_svatovaclavsky.htm>. Accessed April 1, 2007.
  14. Fehrenbach, Elisabeth. "Über die Bedeutung der politischen Symbole im Nationalstaat." Historische Zeitschrift 213, no. 2 (1971). Přejít k původnímu zdroji...
  15. Graham, Barry F. H. "The Evolution of the Utraquist Mass, 1420-1620." The Catholic Historical Review 92, no. 4 (October 2006): 533-73. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Hanuš, Josef, Jan Jakubec, Jaroslav Kamper, Jan Máchal, Lubor Niederle, and Jaroslav Vlček. Literatura česká devatenáctého století. Díl druhý. Od M. Zd. Poláka ke K. J. Erbenovi. Laichterův výbor nejlepších spisů poučných, XXI. Prague: Jan Laichter, 1903.
  17. Jakobson, Roman. "Nejstarší české písně duchovní." In Early Slavic Paths and Crossroads, Part Two: Medieval Slavic Studies. Vol. 6 of Selected Writings, edited by Stephen Rudy, 355-75. Berlin, New York, Amsterdam: Mouton, 1985. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Kohn, Hans. Pan Slavism: Its History and Ideology. 2d ed. New York: Vintage Books, 1960.
  19. Kozik, Zenobiusz. "'Mazurek Dąbrowskiego': Geneza historyczna utworu jako hymnu narodowego." In 200 lat mazurka Dąbrowskiego, edited by Stanislaw Frycie, 9-25. Piotrków Trybunalski: Institut Filologii polskiej Filli Kieleckiej WSP, 1998.
  20. Kuchyňová, Zdeňka. "Uplynulo 170 let od uvedení budoucí české hymny Kde domov můj." Radio Prague, 21 December 2004. http://www.radio.cz/cz/clanek/61573, accessed March 15, 2007.
  21. Locus amoenus - místo líbezné: Symposium o české hymně, 27.X.1993. Edited by Jiří Šubrt. Prepared by Jiří K Kroupa. Prague: KLP Koniasch Latin Press with Ústav pro klasická studia AV ČR, 1994.
  22. MacDonald, Hugh. "Symphonic poem, §4: The Czech lands." Grove Music Online. Accessed 3 April, 2007. http://www.grovemusic.com/shared/views/article.html? section=music. 27250.4
  23. Mason, Laura. "'Ça Ira' and the Birth of the Revolutionary Song." History Workshop 28 (Autumn 1989): 22-38. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Mason, Laura. Singing the French Revolution: Popular Culture and Politics, 1789-1799. Ithaca and New York: Cornell University Press, 1996. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Melik, Vasilij. "Slovenski tabori." Kronika: Časopis za slovensko krajinsko zgodovino 16 (1968): 65-77.
  26. Melik, Vasilij. "Slovensko narodno gibanje za časa taborov." Zgodovinski časopis 23 (1969): 75-88.
  27. Mosse, George L. Confronting the Nation: Jewish and Western Nationalism. Hanover and London: Brandeis University Press, Published by University Press of New England, 1993.
  28. Müller, Rudolph. "Weber, Dionys." In Allgemeine Deutsche Biographie, vol. 41, 286-87. Munich: Historische Kommission bei der Bayerischen Akademie der Wissenschaften, 1896. Http://de.wikisource.org/w/index.php?title=ADB:Weber,_Dionys&oldid=1685971.
  29. Nettl, Paul. National Anthems. New York: Storm Publishers, 1952.
  30. Nolte, Claire E. The Sokol in the Czech Lands to 1914: Training for the Nation. New York: Palgrave Macmillan, 2002. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Novák, Jan V., and Arne Novák. Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny. 1936-39. Brno: Atlantis, 1995.
  32. Ottlová, Marta. "Problémy se Smetanovou triumfální symfonií." In Český lev a rakouský orel v 19. století/Böhmischer Löwe und österreichischer Adler im 19. Jahrhundert, edited by Zdeněk Hojda and Roman Prahl, 37-46. Prague: KLP, 1996.
  33. Pabian, Peter. "Inventing the Hussite Nation: Liberals, Catholics, and Protestants in Conflict over Czech National Identity." The Bohemian Reformation and Religious Practice, 6 (2004): 275-282.
  34. Pabian, Peter. "Protestantská verze české národní identity ve druhé polovině 19. století." Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Ostraviensis: Historica. 11 (2004): 137-148.
  35. Paces, Cynthia. "Religious Heroes for a Secular State: Commemorating Jan Hus and Saint Václav in 1920s Czechoslovakia." In Staging the Past: Commemorations in the Habsburg Lands, edited by Nancy Wingfield and Maria Bucur, 199-225. West Lafayette, Ind.: Purdue University Press, 2001. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Pícek, Václav Jaromír. "Staročeská." In Písně: Co básní, vol. 3. Prague: Jaroslav Pospíšil, 1852. Česká electronická knihovna: Plnotextová databáze české poezie, http://www.ceska-poezie.cz.
  37. Pražák, Albert. České obrození. Knihovna poznáni, vol. 6. Prague: E. Beaufort národní správa, 1948.
  38. Rak, Jiří. Byvali Čechové: České historické mýty a stereotypy. Prague: H & H, 1994.
  39. Rak, Jiří. "Tylova píseň v dobovém politickém kontextu." In Locus amoenus - místo líbezné: Symposium o české hymně, 27. X. 1993, edited by Jiří Šubrt, prepared by Jiří E. Kroupa. Prague: KLP Koniasch Latin Press with Ústav pro klasická studia AV ČR, 1994.
  40. Schmidt, Hugo. "The Origin of the Austrian National Anthem and Austria's Literary War Effort." In Austria in the Age of the French Revolution, edited by Kinley Brauer and William E. Wright. Minneapolis: Center for Austrian Studies, University of Minnesota, 1990.
  41. Součková, Milada. "Locus amoenus: Jeden z aspektů české národní tradice." In Locus amoenus - místo líbezné: Symposium o české hymně, 27.X.1993, edited by Jiří Šubrt, prepared by Jiří K Kroupa. Prague: KLP Koniasch Latin Press with Ústav pro klasická studia AV ČR, 1994.
  42. St. Pierre, Kelly. Bedřich Smetana: Myth, Music, and Propaganda. Rochester, New York: University of Rochester Press, 2017. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Sté výročí vzniku Tomášikovy slovanské hymny Hej Slované! Prague: Společnost slovanské vzájemností v Praze, 1934.
  44. Škvarna, Dušan. Začiatky moderných slovenských symbolov: K vytváraniu národnej identity od konca 18. do polovice 19. storočia. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Fakulta humanitných vied, 2004.
  45. Tilly, Charles. "Contentious Repertoires in Great Britain, 1758-1834." In Repertoires and Cycles of Collective Action, ed. Mark Traugott. Durham and London: Duke University Press, 1995.
  46. Tilly, Charles. Regimes and Repertoires. Chicago and London: University of Chicago Press, 2006. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Urban, Otto. Česká společnost, 1848-1918. Prague: Svoboda, 1982.
  48. Velek, Viktor. "Sancte Wenceslae, ora pro nobis! The cult of St. Václav in Music." The Free Library, 1 October 2008. Http://www.thefreelibrary.com/Sancte Wenceslae, ora pro nobis! The cult of St. Václav in music-a0192052757 (accessed November 10, 2010).
  49. Voigt, Mikuláš Adaukt (Nicholas Adauctus). "Von dem Alterthume und Gebrauche des Kirchengesanges in Böhmen." Abhandlungen einer Privatgesellschaft in Böhmen, I (1775).
  50. Wingfield, Nancy M. Flag Wars and Stone Saints: How the Bohemian Lands Became Czech. Cambridge, Mass. and London: Harvard University Press, 2007.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.