Historica Olomucensia vol. 54 (2018), 235-256 | DOI: 10.5507/ho.2018.011
Střídání dne a noci je jedním ze základních přírodních procesů, které ovlivňují každodenní život každého člověka. Noc ale nelze redukovat pouze na čas spánku, kdy se "nic neděje". Naopak, jak upozornil A. Cabantous ve své monografii o dějinách noci v 17. a 18. století, pojem "noční život" implikuje takové aktivity jako zločin, konspiraci, lásku, zábavu apod., přičemž noční každodennost byla vždy cílem snah veřejné moci ji všemožně kontrolovat. Šlo přitom o rozličné techniky: od represí přes snahu dobře osvětlit ulice města, zaměstnat lidi nebo z vlastní iniciativy organizovat a regulovat nejrůznější zábavy a kulturní akce. Tyto techniky se od doby, o které Cabantous píše, příliš nezměnily a známe je i dnes. I socialistické diktatury mají své každodenní dějiny noci, jak na to upozornil například A. Vari ve svém textu o Budapešti. Tento příspěvek chce být o noční každodennosti v Československu období 1945-1960. Spolu s A. Cabantousem a A. Varim si klade otázku po přístupu politické moci k nočnímu životu, a zároveň si klade otázku po "perspektivě zdola", tedy po tom, jací aktéři a jaké aktivity do noční každodennosti v Československu patří. Metodologicky se tento příspěvek inspiruje také pracemi o každodennosti v moderních diktaturách z pera A. Ludtkeho, S. Fitzpatrick nebo S. Kotkina.
As the alternation of Day and Night is a natural process that influences everyone's life, they are an object of the efforts of control and change. After the World War Two, the night in Czechoslovakia was perceived in connection with war and with work. It was charged by symbolical and mobilizing dimension. After the diminution of the after war enthusiasm, Czechoslovak citizens reclaimed the "right for the night distraction". In order to keep discipline and legitimity, the political power had to react. The night illuminated city became a symbol of socialist distraction and consumerism, in particularities different from the western capitalist cities, but in principle with the same objectifs to control and to discipline. At the same time, the night city was an important place of parallel practices, often on the limits with te law and beyond it. The history of the everyday night in Czechoslovakia is an example of the history of different attempts to control, discipline and change the night in line with the communist perceptions of the "perfect communist night" and of frequent failures of these attempts.
Zveřejněno: 11. červen 2018 Zobrazit citaci
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji...Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.