Historica Olomucensia vol. 49 (2015), 91-108 | DOI: 10.5507/ho.2015.030
Článek pojednává o sociokulturních znacích studentů Slovanského gymnázia v Olomouci za období 1870-1938. Výsledky ukazují poměrně unikátní případ vlivu vzniku republiky na studentskou strukturu. Zatímco do roku 1918 se ústav vyznačoval téměř 100 % římsko-katolickým studentstvem, následně se naopak ukazují velmi nízké hodnoty pro tuto konfesi, naopak nově konstituovaná Československá církev husitská je zde zastoupena poměrně výrazně. Další změny se projevují v enormní proměně střední vrstvy. Ze studentstva, které se vyznačovalo nízkým podílem vyšší střední vrstvy a nové střední vrstvy se mezi lety 1910 a 1920 stává jedno z těch nejprogresivněji konstituovaných. Se změnou politického systému došlo taktéž k výraznému posílení horní společenské vrstvy. Výsledky analýzy trvalých bydlišť studentů potvrzují tezi o postupné lokalizaci středoškolských ústavů. Slovanské gymnázium ve svých počátcích rekrutovalo studenty prakticky z celé severní Moravy, se zahuštěním školské sítě se však spádová oblast školy neustále zmenšuje, až v období republiky nehraje významnější nadregionální roli.
The article deals with socio-cultural features of students of Slavonic Grammar School in Olomouc in years 1870-1938. Results show quite a unique case of influence which the establishment of the republic had on a student structure. While until 1918 the school was attended almost by one hundred percent of Roman Catholic students, subsequently this confession was meagrely represented and on the contrary, the newly established Czechoslovak Hussite Church became noticeably confessed by students. Another changes are visible in the transformation of the middle class. Students, which were distinguished by a low number of the higher middle class and the new middle class in years 1910-1920, became one of the most progressively constituted social groups. The change of the political system also caused the consolidation of the upper social class. The results of the analysis of students' permanent addresses confirm an idea of a gradual localization of secondary schools. At its birth, Slavonic Grammar School recruited its students from the whole area of North Moravia. However, when a school network became thicker, a catchment area of the school decreased and in the period of the First Republic it did not play a significant superregional role.
Zveřejněno: 11. prosinec 2015 Zobrazit citaci
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít k původnímu zdroji...Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.