Historica Olomucensia vol. 49 (2015), 91-108 | DOI: 10.5507/ho.2015.030

Studenti Slovanského gymnázia Olomouc 1870-1938

Martin Vašíček
Historický ústav, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, Arne Nováka 1, 602 00 Brno, Česká republika

Článek pojednává o sociokulturních znacích studentů Slovanského gymnázia v Olomouci za období 1870-1938. Výsledky ukazují poměrně unikátní případ vlivu vzniku republiky na studentskou strukturu. Zatímco do roku 1918 se ústav vyznačoval téměř 100 % římsko-katolickým studentstvem, následně se naopak ukazují velmi nízké hodnoty pro tuto konfesi, naopak nově konstituovaná Československá církev husitská je zde zastoupena poměrně výrazně. Další změny se projevují v enormní proměně střední vrstvy. Ze studentstva, které se vyznačovalo nízkým podílem vyšší střední vrstvy a nové střední vrstvy se mezi lety 1910 a 1920 stává jedno z těch nejprogresivněji konstituovaných. Se změnou politického systému došlo taktéž k výraznému posílení horní společenské vrstvy. Výsledky analýzy trvalých bydlišť studentů potvrzují tezi o postupné lokalizaci středoškolských ústavů. Slovanské gymnázium ve svých počátcích rekrutovalo studenty prakticky z celé severní Moravy, se zahuštěním školské sítě se však spádová oblast školy neustále zmenšuje, až v období republiky nehraje významnější nadregionální roli.

Klíčová slova: gymnázium, student, teritoriální původ, vyznání, národnost / mateřský jazyk, sociální původ

Students of Slavonic Grammar School Olomouc 1870-1938

The article deals with socio-cultural features of students of Slavonic Grammar School in Olomouc in years 1870-1938. Results show quite a unique case of influence which the establishment of the republic had on a student structure. While until 1918 the school was attended almost by one hundred percent of Roman Catholic students, subsequently this confession was meagrely represented and on the contrary, the newly established Czechoslovak Hussite Church became noticeably confessed by students. Another changes are visible in the transformation of the middle class. Students, which were distinguished by a low number of the higher middle class and the new middle class in years 1910-1920, became one of the most progressively constituted social groups. The change of the political system also caused the consolidation of the upper social class. The results of the analysis of students' permanent addresses confirm an idea of a gradual localization of secondary schools. At its birth, Slavonic Grammar School recruited its students from the whole area of North Moravia. However, when a school network became thicker, a catchment area of the school decreased and in the period of the First Republic it did not play a significant superregional role.

Keywords: Grammar school, student, territorial origin, confession, nationality / mother tongue, social background

Zveřejněno: 11. prosinec 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vašíček, M. (2015). Studenti Slovanského gymnázia Olomouc 1870-1938. Historica Olomucensia49(vol. 49), 91-108. doi: 10.5507/ho.2015.030
Stáhnout citaci

Reference

  1. Kadlec, Petr: Prameny k dějinám vzdělání a školství /Tištěné programy a výroční zprávy středních škol, školské schematismy a středoškolské hlavní katalogy/. In: Myška, Milan - Zářický, Aleš (eds.): Prameny k hospodářským a sociálním dějinám novověku 2. Ostrava 2010, s. 252-289.
  2. Šetelík, Antonín: Sbírka normálií platných pro české školy střední. Praha 1902.
  3. Cohen, Gary B.: Die Studenten der Wiener Universität 1860-1900: Ein soziales und geographisches Profil. In: Plaschka, Richard Georg - Mack, Karlheinz (Eds.): Wegenetz des europäischen Geistes II: Universitäten und Studenten. Vienna 1987, s. 290-316. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Cohen, Gary B.: Education and Middle Class Society in Imperial Austria 1848-1918. West Laffayette 1996. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Harrigan, Patrick J.: Mobility, Elites, and Education in French Society of the Second Empire. Waterloo 1980.
  6. Burešová, Jana - Schulz, Jindřich - Šmeral, Jiří (eds.): Dějiny Olomouce 2. Olomouc 2009.
  7. Nešpor, Václav: Dějiny města Olomouce. Olomouc 1998.
  8. Bartoš, Josef: Historický místopis Moravy a Slezska v letech 1848-1960 III, okresy: Olomouc město a venkov, Litovel, Šternberk, Moravský Beroun. Ostrava 1972.
  9. Československá statistika, sv. 7, řada II., sešit 2., Střední školy v republice československé dle stavu koncem školního roku 1920/21, Praha 1923.
  10. Kolejka, Josef: Vznik osmiletých gymnázií na Moravě a ve Slezsku 1849-1867. Časopis Matice moravské, 117, 1998, s. 39-56.
  11. Zprávy státního úřadu statistického republiky československé. Střední školství v Československé republice na počátku školního roku 1920/21, č. 9, roč. II, Praha 1921.
  12. Neoral, Josef: Několik drobtů příspěvečkem k dějinám českého gymnasia olomouckého. In: Památník šedesátého výročí českého gymnasia v Olomouci 1867-1927. Olomouc 1927, s. 79-81. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Kolejka, Josef: První české střední školy na Moravě 1867-1884 (Slovanská gymnázia v Brně a Olomouci). Časopis Matice moravské, 111, 1992, s. 253-272.
  14. Řepa, Milan: Moravané nebo Češi? Vývoj českého národního vědomí na Moravě v 19. století. Brno 2001.
  15. Neuhöfer, Rudolf: Patnáct let středního školství. Jubilejní reliéf. Praha 1933.
  16. Dassenbacher, Johann: Jahrbuch der Unterrichtsanstalten der Reichsrate vertretenen Länder und der Militärgränze. Vierter Jahrgang 1871. Ung.-Hradisch 1871.
  17. Oesterreichische Statistik. Band III, Heft 2: Statistik der Unterrichts-Anstalten in den im Reichsrathe vertretenen Königreichen und Ländern für das Jahr 1881/1882. Wien 1884.
  18. Oesterreichische Statistik. Band XXXV, Heft 4: Statistik der Unterrichts-Anstalten in den im Reichsrathe vertretenen Königreichen und Ländern für das Jahr 1890/1891. Wien 1893.
  19. Österreichische Statistik, Band LXX, Heft 3: Statistik der Unterrichtsanstalten in den im Reichsrathe vertretenen Königreichen und Ländern für das Jahr 1900/1901. Wien 1904.
  20. Österreichische Statistik. Neue Folge, Band VIII, Heft 3: Statistik der Unterrichtsanstalten in den im Reichsrathe vertretenen Königreichen und Ländern für das Jahr 1910/1911. Wien 1914.
  21. Zprávy státního úřadu statistického republiky československé. Vysoké a střední školy ve školním roce 1930/31, č. 1-3, roč. XIII. Praha 1932.
  22. Zprávy státního úřadu statistického republiky československé. Školství v Československé republice ve školním roce 1936/37, č. 46-47, roč. XIX. Praha 1938.
  23. Srb, Vladimír: 1000 let obyvatelstva českých zemí. Praha 2004.
  24. Peroutka, F.: Budování státu I, 1918-1919. Praha 1991.
  25. Peroutka, F.: Budování státu III, 1920. Praha 1991.
  26. Zlámal, Bohumil: Příručka českých církevních dějin VII. Doba československého katolicismu (1918-1949). Olomouc 2010.
  27. Kadlec, Petr: Střední školy a jejich studenti. K formování inteligence na severní Moravě a ve Slezsku ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století. Ostrava 2013.
  28. Kraul, Margret: Untersuchungen zur sozialen Struktur des Schülerschaft des preußischen Gymnasiums im Vormärz. Bildung und Erziehung, 29, 1976, č. 6, s. 509-519. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Wehler, Hans-Ulrich: Deutsche Gesselschaftgeschichte III. Von der "Deutschten Doppelrevolution" bis zum Beginn des Ersten Weltkrieges 1849-1914. München 2008.
  30. Machačová, Jana - Matějček, Jiří: Sociální stratifikace a mobilita v českých zemích v 19. století. Úvodní poznámky, základní poznatky. In: Machačová, Jana - Matějček, Jiří (eds.): Studie k sociálním dějinám 2 (9). Kutná Hora-Opava-Praha 1998, s. 9-138.
  31. Conze, Wilhelm - Kocka, Jürgen: Einleitung. In: Conze, Wilhelm - Kocka, Jürgen (Hg.): Bildungsbürgertum im 19. Jahrundert. Teil I: Bildungssystem und Professionalisierung in internationalen Vergleichen. Stuttgart 1985, s. 9-26.
  32. Pešek, Jiří: Německá diskuse let 1985-1992 o tématu: Bürgertum - Bildungsbürgertum konce 18. až počátku 20. století. Český časopis historický, 92, 1994, s. 104-121.
  33. Lepsius, Rainer Mario: Das Bildungsbürgertum als ständische Vergesellschaftung. In: Conze, Wilhelm - Kocka, Jürgen (Hg.): Bildungsbürgertum im 19. Jahrhundert. Teil III. Lebensführung und ständischen Vergesellschaftung. Stuttgart 1992, s. 8-18.
  34. Jarausch, Konrad Hugo: The Old "New History of Education": A German Reconsideration. History of Education Quarterly, 26, 1986, s. 225-241. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.