Historica Olomucensia vol. 39 (2011), 51-62
Období těhotenství a porodu bylo v raném novověku tradičně chápáno jako specificky ženská doména, dlouhou dobu bylo tabuizováno a ukrýváno před mužskýma očima. Kolem rodičky se vytvářelo ženské společenství složené z provdaných příbuzných a sousedek. Klíčová role v něm příslušela porodní bábě. Porodní báby získávaly své znalosti a zkušenosti s porody v průběhu dlouholeté praxe. Jejich úkoly nezahrnovaly jen praktickou pomoc v těhotenství, při porodu a v šestinedělí. Rodičce poskytovaly také potřebnou duchovní útěchu, připravovaly ji na dobrou smrt, pokud byla nevyhnutelná, a v případě nutnosti byly oprávněny udělit slabému nebo umírajícímu novorozenci svátost křtu z nouze. Jejich společenská role v raném novověku měla tedy komplexní charakter. Společnost, která se bez pomoci porodních bab mohla jen těžko obejít, jim svou vděčnost a úctu projevovala formou společenských funkcí, jež zastávaly - nosily dítě ke křtu namísto jeho matky, setrvávající kvůli šestinedělí v soukromí, a doprovázely ženu po šestinedělí při jejím slavnostním církevním úvodu do kostela. Výrazy úcty a vděku jsou zachytitelné také v pramenech osobní povahy, především ve šlechtických pamětech, korespondenci a testamentech. V průběhu 18. století byl ovšem monopol porodních bab v oblasti porodnictví narušen "profesionálními" lékaři-porodníky. Tito muži si díky svému akademickému vzdělání a teoretickým znalostem anatomie a fyziologie nárokovali, aby byly "nevzdělané" porodní báby podřízeny jejich dozoru a výuce. Tak vznikl tzv. kompetenční spor mezi lékaři a porodními bábami, které byly postupně zatlačeny do pozadí a ztratily své specifické společenské postavení.
In the early modern times pregnancy and childbirth were considered specifically female domains. They were perceived as taboos and were hidden from men's eyes. Female fellowship of married relatives and neighbours was formed to support an expectant mother. In this community, a midwife played the key role. Midwives acquired their knowledge and experience with childbirths in the course of many years of practice. Their tasks did not include only practical help during pregnancy, childbirth and puerperium. They provided the expectant mother with spiritual consolation, they prepared her for death in case it was inevitable. They were competent to administer the sacrament of baptism in emergencies to weak or dying newborn babies. Their social role was complex in the early modern times. The society which could not manage without midwives' help expressed its gratitude and esteem in the way of social posts which they held - they carried babies to baptism instead of their mothers who stayed in privacy because of the puerperium period, they accompanied a woman after the puerperium when she was festively introduced into a church. The expressions of esteem and gratitude can be also found in private sources, especially in aristocratic memoirs, correspondence and testaments. The midwives' monopoly in this area was disturbed by "professional" doctors-obstetricians in the 18th century. These academically educated men with their theoretical knowledge of anatomy and physiology demanded subordination of "uneducated" midwives to their supervision and instructions. The so-called demarcation dispute between doctors and midwives came into being. Consequently, midwives were put in the shade and they lost their specific position in the society.
Zveřejněno: 11. červen 2011 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.