PT Journal AU Kepartova, J TI Stredoskolska antika ve treti ctvrtine 19. stoleti SO Historica Olomucensia PY 2014 BP 91 EP 116 VL 47 IS 2 DE dejiny 19. stoleti; vzdelavani; klasicke jazyky; dejepis; ucebnice AB O formach gymnazialni vyuky klasickych jazyku v druhe polovine 19. stoleti jsme jiz podrobne informovani. Nyni se zajem rozsiruje na formy vyuky dejepisu antickych dejin, nemciny a cestiny, v nichz se znalost anticke historie mela se znalostmi ziskanymi na hodinach latiny a rectiny doplnovat. Presto absolventi klasickych gymnazii neziskavali pravy obraz antiky; ta pro ne zustala nezivou literou. M. Svatos ukazal, ze si absolventi ze studii klasickych jazyku neodnaseli zajem o antiku, ale z predlozeneho prispevku vyplyva, ze ani hodiny dejepisu neprispivaly v danem obdobi k priblizeni antickeho sveta a jeho bohateho a rozvetveneho dedictvi. Bohaty mecenas Vojtech Lanna ml., ani o neco chudsi stredoskolsky pedagog a mecenas chudych studentu Josef Wunsch se antikou nezabyvali profesne, pro oba se antika otevirala az pri navstevach muzei a galerii, mest s antickou minulosti, ruin ci vykopavek. ER