Historica Olomucensia vol. 60 (2021), 55-84 | DOI: 10.5507/ho.2021.003
Studie shrnuje základní literaturu k problematice, s důrazem na východní Čechy, také nastiňuje pramennou základnu k tématu (fondy státní správy, samosprávy, církevní správy, osobní fondy). I když se jedná o torzálně dochované dokumenty, roztříštěné v různých institucích či v soukromém držení, přesto dávají možnost pokusit se popsat situaci venkovské komunity na konci 19. století do poloviny 20. století, kdy došlo k rozmachu spiritistického hnutí v podhorské obci Pěčín. Různorodost pramenů ukazuje na různé přístupy přívrženců spiritistického hnutí, zapsané medijní projevy upozorňující na náboženský charakter hnutí doplňují prakticky zaměřené informace z korespondence účastnic medijních setkání. Písemnosti farního úřadu umožňují také nahlédnout do antagonistického tábora katolické církve, která spiritismus vnímala jako nebezpečnou a nepřátelskou konkurenci v duchovních záležitostech. Lze tak popsat různé strategie duchovních správců v přístupu k rozmáhajícím se seancím ve farnosti - od tiché tolerance přes aktivní snahy o změnu až po vyhlášení boje stížnostmi nadřízeným institucím či "trestání" farníků absencí kázání. Konfliktní společenství venkova nakonec vyřešily "velké" dějiny, které v polovině 20. století přinesly jiné otázky a represemi vytlačily spiritismus na okraj zájmu venkovské komunity.
The paper summarizes the basic literature about this issue with the emphasis on Eastern Bohemia. Furthermore, it outlines primary sources available for the topic (funds of public administration, regional government, church administration, and personal funds). Despite the fragmentary preservation of documents, kept in various institutes and personal collections, the sources provide opportunity to describe the situation of the rural community from the end of the nineteenth century to the second half of the twentieth century, when the Spiritistic movement arose in Pěčín, the village situated at the foot of the Orlické Mountains. The diversity of sources points out at the various approaches of the Spiritism's adherents. Recorded mediumistic speeches, which draw attention to the religious character of the movement, are complemented by practical information from the correspondence of female participants who visited mediumistic meetings. Parish documents also enable to observe the antagonist party of the Catholic Church, which perceived Spiritism such as a dangerous and hostile rival in spiritual matters. That could described through various strategies of church administrators concerning emerging séances in the parish - from the quiet toleration, via active attempts to change the situation, to open fight via complaints to superior institutes or "the punishment" of parishioners by the absence of sermons. Finally, the conflicting community of the country was solved by the history itself, which in the first half of the twentieth century brought another problems and marginalized Spiritism from the rural community through oppressions.
Zveřejněno: 11. červen 2021 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.