Historica Olomucensia vol. 58 (2020), 185-210 | DOI: 10.5507/ho.2020.009
Ženský elektorát v parlamentech třetí ČSR a v třicátém osmém parlamentu Velké Británie usiloval o vytvoření spravedlivějšího společenského uspořádání, jehož nedílnou součástí mělo být dosažení rovnosti pohlaví v každodenním životě. Pro činnost sledovaných poslankyň v ČSR a ve Velké Británii měla důležitý význam otázka výchovy, vzdělávání školní populace a řešení sociálních problémů ve školách. Poslankyně obou států vycházely z podobných očekávání, jako bylo rovné postavení pro učitele a učitelky, řešení sociální problémů ve školní populaci či zapojení žen do vzdělávání doposavad vyhrazeného pouze mužům. Shodným argumentem pro prosazení těchto požadavků byl společný boj a práce mužů a žen během druhé světové války. Rozdílný poválečný vývoj v obou státech vedl k rozdílným výsledkům. Vyostřující se politický vývoj v ČSR narušoval genderový řád mezi poslankyněmi a byl dovršen sovětizací celého sociálního systému, především v oblasti vzdělávání školní populace. Naopak Velká Británie nadále pokračovala v realizaci sociálního státu.
The female electorate in the parliaments of the Third Czechoslovak Republic and the 38th United Kingdom Parliament sought to create a fairer social system, including gender equality in everyday life. The members of the Czechoslovak and British parliaments placed a great importance on the education of the school population and on social problems in schools. The MPs of the two countries had similar expectations, such as equal status for female and male teachers, addressing of social problems in the school population, and the involvement of women in education, previously reserved for men only. A consistent argument for enforcing the requirements was the fact that men and women had fought and worked side by side during World War II. The disparate post-war developments in the two countries led to different outcomes. The escalating political developments in Czechoslovakia disrupted gender identity among the female members of parliament, and culminated with the Sovietization of the entire social system, specifically the education of the school population. The United Kingdom, on the other hand, continued to implement the social state.
Published: June 11, 2020 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.