Historica Olomucensia vol. 58 (2020), 185-210 | DOI: 10.5507/ho.2020.009

Podobná očekávání, rozdílný výsledek. Problematika školství v letech 1945-1948 z pohledu poslankyň československého a britského parlamentu

Milan Hanzl
549 37 Žďárky 228, Česká republika

Ženský elektorát v parlamentech třetí ČSR a v třicátém osmém parlamentu Velké Británie usiloval o vytvoření spravedlivějšího společenského uspořádání, jehož nedílnou součástí mělo být dosažení rovnosti pohlaví v každodenním životě. Pro činnost sledovaných poslankyň v ČSR a ve Velké Británii měla důležitý význam otázka výchovy, vzdělávání školní populace a řešení sociálních problémů ve školách. Poslankyně obou států vycházely z podobných očekávání, jako bylo rovné postavení pro učitele a učitelky, řešení sociální problémů ve školní populaci či zapojení žen do vzdělávání doposavad vyhrazeného pouze mužům. Shodným argumentem pro prosazení těchto požadavků byl společný boj a práce mužů a žen během druhé světové války. Rozdílný poválečný vývoj v obou státech vedl k rozdílným výsledkům. Vyostřující se politický vývoj v ČSR narušoval genderový řád mezi poslankyněmi a byl dovršen sovětizací celého sociálního systému, především v oblasti vzdělávání školní populace. Naopak Velká Británie nadále pokračovala v realizaci sociálního státu.

Keywords: Třetí Československá republika, Velká Británie, parlament, poslankyně, školství

Similar Expectations, Different Results. Education between 1945 and 1948 from the Perspective of the Female Members of the Czechoslovak and the British Parliaments

The female electorate in the parliaments of the Third Czechoslovak Republic and the 38th United Kingdom Parliament sought to create a fairer social system, including gender equality in everyday life. The members of the Czechoslovak and British parliaments placed a great importance on the education of the school population and on social problems in schools. The MPs of the two countries had similar expectations, such as equal status for female and male teachers, addressing of social problems in the school population, and the involvement of women in education, previously reserved for men only. A consistent argument for enforcing the requirements was the fact that men and women had fought and worked side by side during World War II. The disparate post-war developments in the two countries led to different outcomes. The escalating political developments in Czechoslovakia disrupted gender identity among the female members of parliament, and culminated with the Sovietization of the entire social system, specifically the education of the school population. The United Kingdom, on the other hand, continued to implement the social state.

Keywords: Third Czechoslovak Republic, United Kingdom, Parliament, Female Member of Parliament, Education

Published: June 11, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hanzl, M. (2020). Similar Expectations, Different Results. Education between 1945 and 1948 from the Perspective of the Female Members of the Czechoslovak and the British Parliaments. Historica Olomucensia58(vol. 58), 185-210. doi: 10.5507/ho.2020.009
Download citation

References

  1. Bahenská, Marie - Heczková, Libuše - Musilová, Dana: Iluze spásy. České feministické myšlení 19. a 20. století. České Budějovice 2011.
  2. Bahenská, Marie - Heczková, Libuše - Musilová, Dana: Ženy na stráž! České feministické myšlení 19. a 20. století. Praha 2010.
  3. Bahenská, Marie: Počátky emancipace žen v Čechách. Dívčí vzdělání a ženské spolky v Praze v 19. století. Praha 2005.
  4. Janák, Jan: Spolky v českých zemích do roku 1951. In: Kordiovský, Emil: Politické strany a spolky na jižní Moravě. Brno 1992, s. 59-63.
  5. Langová, Aloisie: Druhý sjezd českých učitelek. Praha 1904.
  6. Lenderová, Milena - Čadková, Kateřina - Stráníková, Jana: Dějiny žen aneb Evropská žena od středověku do poloviny 20. století v zajetí historiografie. Pardubice 2006.
  7. Lenderová, Milena - Maur, Eduard - Kopičková, Božena: Žena v českých zemích od středověku do 20. století. Praha 2009.
  8. Offen, Karen: European Feminisms 1700-1950. A Political History. Stanford 2002.
  9. Malínská, Jana: Do politiky prý žena nesmí - proč? Vzdělání a postavení žen v české společnosti v 19. a na počátku 20. století. Praha 2005.
  10. Plamínková, Františka: Učitelka - Žena člověk. Praha 1933.
  11. Bellaigue, De Christina: Educating women: schooling and identity in England and France, 1800-1867. Oxford 2007. Go to original source...
  12. Binfield, Clyde: Belmont's Portias: Victorian nonconformists and middle-class education for girls. London 1981.
  13. Copelman, Dina Mira: London's women teachers: gender, class and feminism 1870-1930. London 1996.
  14. Gomersall, Meg: Working-class girls in nineteenth-century England: life, work and schooling. Basingstoke 1997. Go to original source...
  15. Martin, Jane: Women and the politics of schooling in Victorian and Edwardian England. London 1998.
  16. Pedersen, Joyce Senders: The reform of girls' secondary and higher education in Victorian England: a study of elites and educational change. London 2018. Go to original source...
  17. Purvis, June: A history of women's education in England. Michigan 1991.
  18. Purvis, June: Hard lessons: the lives and education of working-class women in nineteenth-century England. Cambridge 1989.
  19. Rowold, Katharina: The educated woman: minds, bodies, and women's higher education in Britain, Germany, and Spain, 1865-1914. London 2011. Go to original source...
  20. Sheavyn, Phoebe: Higher Education for Women in Great Britain. London 1922.
  21. Watts, Ruth: Gender, power and the Unitarians in England, 1760-1860. London 1998.
  22. Burešová, Jana: Proměny společenského postavení českých žen v první polovině 20. století. Olomouc 2001.
  23. Fawcett, Garrett Millicent: The Women's Victory - and After. Personal Reminiscences, 1911-1918. London 1920.
  24. Butler, David E.: The Electoral System in Britain 1918-1951. Oxford 1954.
  25. Rákosník, Jakub - Tomeš, Igor: Sociální stát v Československu. Právně-institucionální vývoj v letech 1918-1992. Praha 2012.
  26. Kalinová, Lenka: Východiska, očekávání a realita poválečné doby. K dějinám české společnosti v letech 1945-1948. Praha 2004.
  27. Kaplan, Karel: Nekrvavá revoluce. Praha 1993.
  28. Lynch, Michael: Access to History: Britain 1945-2007. London 2008.
  29. Bacon, Alice: We are Part of the Team. The Labour Woman, 33, 1945, č. 8, s. 164.
  30. Kelly, Richard: Women in Parliament: a guide to the history of women's participation Parliament and their representation in the historical collections. Houses of Parliament, 100, 2015, s. 30.
  31. Sutherland, E. Mary: New Hope for the World. The Labour Woman, 33, 1945, č. 8, s. 161.
  32. Rákosník, Jakub: Sovětizace sociálního státu. Lidově demokratický režim a sociální práva občanů v Československu 1945-1960. Praha 2010.
  33. Kaplan, Karel: Československo v poválečné Evropě. Praha 2004.
  34. Kaplan, Karel: Československo v letech 1945-1948. Praha 1991.
  35. Štverák, Vladimír: Stručné dějiny pedagogiky. Praha 1983.
  36. Sbírka zákonů a nařízení republiky Československé. Praha 1946.
  37. Boháč, Antonín - Mišurcová, Věra - Váňová, Růžena - Maurová, Miroslava (ed.): Dějiny školství v Československu 1945-1975: skriptum pro posl. pedagog. fakulty Univ. Karlovy. 1. díl. Praha 1982.
  38. Uhlíř, Jan Boris: Protektorát Čechy a Morava v obrazech. Praha 2008.
  39. Šimonková, Pavla: O práci mladých. Československá žena, 2, 1946, č. 42, s. 6.
  40. Manning, Leah: Recruitment of Teachers. The Labour Woman, 33, 1945, č. 9, s. 190-191.
  41. United Kingdom Parliamentary Papers, sv. 408, (London) 1945.
  42. United Kingdom Parliamentary Papers, sv. 413, (London) 1945.
  43. United Kingdom Parliamentary Papers, sv. 414, (London) 1945.
  44. United Kingdom Parliamentary Papers, sv. 415, (London) 1945.
  45. United Kingdom Parliamentary Papers, sv. 420, (London) 1946.
  46. United Kingdom Parliamentary Papers, sv. 426, (London) 1946.
  47. United Kingdom Parliamentary Papers, sv. 427, (London) 1946.
  48. United Kingdom Parliamentary Papers, sv. 431, (London) 1946.
  49. United Kingdom Parliamentary Papers, sv. 439, (London) 1947.
  50. United Kingdom Parliamentary Papers, sv. 445, (London) 1947.
  51. United Kingdom Parliamentary Papers, sv. 450, (London) 1948.
  52. Manning, Leah: A Building Programme for Schools. The Labour Woman, 33, 1945, č. 7, s. 144-145.
  53. Warnock, Mary Helen: Special Educational Needs, Report of the Committee of Enquiry into the education of handicapped children and young people. London 1978.
  54. Zeminová, Fráňa: Ženy, přečtěte si to! Československá žena, 2, 1946, č. 48, s. 3.
  55. Havelková, Barbara: Genderová rovnost v období socialismu. In: Bobek, Michal - Molek, Pavel - Šimíček, Vojtěch (ed.): Komunistické právo v Československu - Kapitoly z dějin bezpráví. Brno 2009, s. 192.
  56. Zeminová, Fráňa: Společný výbor žen Národní fronty u presidenta republiky. Československá žena, 1, 1945, č. 1, s. 2.
  57. Zeminová, Fráňa: Péče o matku a dítě - první národní povinnost! Československá žena, 2, 1946, č. 12, s. 3.
  58. Hodinová, Anežka: Nová ústava a ženy. Československá žena, 2, 1946, č. 34, s. 3.
  59. Hodinová, Anežka: Sociální politika a ženy. Československá žena, 2, 1946, č. 14, s. 3.
  60. Trojanová, Marie: Zdravotnictví slouží ženám. Československá žena, 2, 1946, č. 39, s. 3.
  61. Šmejcová, Milena: Životní otázky porodních asistentek. Československá žena, 2, 1946, č. 42, s. 3.
  62. Webster, Charles: Government policy on school meals and welfare foods 1939-1970. In: Smith, F. David (ed.): Nutrition in Britain: Science, Scientists and Politics in the Twentieth Century. London 1997, s. 196.
  63. Manning, Leah: Nursery - Infant Education. The Labour Woman, 34, 1946, č. 3, s. 57.
  64. Šmelová, Eva: Mateřská škola: Teorie a praxe I. Olomouc 2004.
  65. Galloway, R. M.: The Nurseries and Child-Minders Regulation Act 1948. Journal of the Royal Sanitary Institute, 69, 1949, č. 4, s. 338. Go to original source...
  66. Roebuck, F.: Nursery provision for Under-Fives. The Labour Woman, 34, 1946, č. 4, s. 75.
  67. Košický vládní program: program nové čs. vlády Národní fronty Čechů a Slováků. 5. vyd. Praha 1984.
  68. Cigánek, Radim: Politický zápas o jednotnou státní školu 1945-1949. Praha 2009.
  69. Jones, Ken: Education in Britain: 1944 to the Present. 2. ed. Cambridge - Malden 2016.
  70. Vernon, D. Betty: Ellen Wilkinson 1891-1947. London 1982.
  71. Hopkins, Eric: Industrialisation and Society: A Social History, 1830-1951. New York - London 2000.
  72. Abbott, Ian - Rathbone, Michael - Whitehead, Phil: Education Policy. Los Angeles - London 2013. Go to original source...
  73. Pritt, Denis Nowell: The Labour Government, 1945-51. London 1963.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.