Historica Olomucensia vol. 54 (2018), 315-332 | DOI: 10.5507/ho.2018.014

Role Českého úřadu pro tisk a informace v kulturně-politickém řízení populární hudby v letech 1970-1980

Aleš Zapletal
Sladkovského 277/61, 779 00 Olomouc, Česká republika

Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let 20. století proběhl v Československu proces konsolidace, který měl obnovit vedoucí úlohu komunistické strany ve všech oblastech života společnosti, oslabenou v reformním procesu druhé poloviny šedesátých let. Významně se to týkalo také kultury jako důležitého nositele reformního procesu. Zde byla velkou výzvou populární hudba, která v uvolněné atmosféře druhé poloviny šedesátých let dosáhla značného rozmachu. Jedním z nástrojů jejího podřízení požadavkům kulturní politiky státně socialistického režimu byl Český úřad pro tisk a informace, jejž v prosinci roku 1969 pověřilo byro ÚV KSČ pro řízení stranické práce v českých zemích, aby kontroloval texty písní určených k vydání na gramofonových deskách nebo ve zpěvnících. Prvotním smyslem tohoto opatření bylo zabránit výskytu kulturně-politicky nežádoucího obsahu v textech a produkce gramofonových firem tak byla podřízena předběžné cenzuře. Ta ovšem nebyla dostatečně účinným nástrojem k přetváření populární hudby do žádoucí podoby, a tak poměrně záhy začal Český úřad pro tisk a informace uplatňovat svůj vliv i jinými způsoby. Původně konsolidační opatření se ukázalo být dostatečně nosným a zůstalo v platnosti po celá sedmdesátá léta.

Keywords: Český úřad pro tisk a informace, gramofonové firmy, kulturní politika, normalizace, populární hudba, sedmdesátá léta

The Role of the Czech Office of Press and Information in Culturally-Political Direction of Popular Music in 1970-1980

At the turn of the 1960s and 1970s, there was a process of consolidation in Czechoslovakia, which was supposed to renew the role of the communistic party in all the areas of society weakened by the reform process of the second half of the 1960s. Music, as an important carrier of the reform process, was also influenced. Popular music was especially significant since it was widely important during the relaxed atmosphere of the late 1960s. One of the means of its submission was The Czech Office of Press and Information (Český úřad pro tisk a informace), which was given a role of a controller of the Czech pop lyrics intended for a gramophone release or which were intended for songbooks by the Bureau of Central Committee of The Communist Party of Czechoslovakia (ÚV KSČ) for the control of the party's work in the Czech lands. The primary point of this measure was a prevention of emergence of a culturally-political unwanted content of the lyrics. Therefore, production of gramophone firms was subordinated to preliminary censorship. That was not a sufficiently effective instrument and soon The Czech Office of Press and Information started to apply its influence by different means. Primary consolidation measurement was sufficient, and it stayed valid through all the1970s.

Keywords: The Czech Office of Press and Information, gramophone firms, cultural politics, normalisation, pop, the 1970s

Published: June 11, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zapletal, A. (2018). The Role of the Czech Office of Press and Information in Culturally-Political Direction of Popular Music in 1970-1980. Historica Olomucensia54(vol. 54), 315-332. doi: 10.5507/ho.2018.014
Download citation

References

  1. Šeda, V.: XIV. sjezd KSČ a pojetí kulturní revoluce naší současnosti. In: XIV. sjezd KSČ a naše kultura. Sborník materiálů ze semináře Socialistické společnosti pro vědu, kulturu a politiku, uspořádaného dne 24. září 1971 v Praze. Praha 1971, s. 8.
  2. Knapík, Jiří: V zajetí moci. Kulturní politika, její systém a aktéři 1948-1956. Praha 2006.
  3. Kaplan, Karel: Kořeny československé reformy 1968. In: Cuhra, Jaroslav - Veber, Václav (eds.): Za svobodu a demokracii I. Odpor proti komunistické moci. Praha 1999, s. 99-116.
  4. Vlček, Josef: Hudební alternativní scény sedmdesátých až osmdesátých let. In: Alan, Josef: Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945-1989. Praha 2001, s. 204.
  5. Bílek, Petr A. - Činátlová, Blanka (eds.): Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace, Příbram 2010.
  6. Vaněk, Miroslav: Byl to jenom rock'n'roll? Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956-1989. Praha 2010.
  7. Čvančara, Jaroslav: Taxmeni aneb Hledání country grálu. Cheb 2000.
  8. Zapletal, Petar: Řešení všech problémů je věcí cílevědomé práce. Melodie, 9, 1971, s. 356.
  9. Vilímek, Tomáš: "Všichni komunisté do uren!" Volby v Československu v letech 1971-1989 jako společenský, politický a státněbezpečnostní fenomén. Praha 2016.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.