Historica Olomucensia vol. 53 (2017), 47-86 | DOI: 10.5507/ho.2017.026
Ve svém příspěvku jsem pojednal o mírových a propagačních poselstvech krále Jiřího Poděbradského v letech 1461-1467 ve spojitosti s jeho mírovým plánem spolku křesťanských evropských států, tzv. "Parlamentu" a protiturecké aliance v době jejich vzniku, jednání a po jejich ztroskotání v roce 1464. Nejprve jsem přiblížil čtyři nejdůležitější mírová poselstva včetně legace Antonia Mariniho u římské kurie v letech 1461-1462, v době vzniku jeho ideje mírové unie, a v západní Evropě v letech 1462-1464, jednání králů Jiřího z Poděbrad a Kazimíra IV. ve Velkém Hlohově o uzavření první smlouvy o přátelství a pomoci v roce 1462 a poselstvo Albrechta Kostky z Postupic a Antonia Mariniho do Francie s představením mírového projektu v roce 1464.
Upozornil jsem, že Jiřího a Mariniho mírový projekt mohl být v tehdejší Evropě úspěšný jako mírový pakt, tzv. "pax bohemica", nastolený mocensky, respektive vytvářející nový řád, ale nikoliv v rámci katolické církve jako mystickém těle Kristově, kde se nemohla na vytváření a udržování křesťanského míru podílet po zrušení kompaktát papežem Piem II. 31. března 1462 kacířská, tj. husitská část církve. Přesto byl diplomatický význam Poděbradových mírových poselstev značný jak pro obranu českého státu, tak jako konkurenční projekt koncilu a křížové výpravy iniciované papežstvím. Nebyl úspěšný jen uzavřením smluv o přátelství s Polskem a Francií, ale po jistou dobu došlo k vytvoření jakéhosi mírového trojspolku České a Polské koruny a Francie, k němuž později v roce 1467 přistoupilo Milánsko a v témže roce se chtěla přihlásit i Moldávie. Přičemž na druhé straně si francouzský král Ludvík XI. zajistil vojenskou neutralitu České koruny při svém tažení do Itálie.
Dalekosáhlá Jiřího diplomatická aktivita měla svůj domácí rub, když její čelní představitelé Zdeněk Kostka z Postupic a Jaroslav Lev z Rožmitálu, se první jako králův důvěrník, mincmistr a pozdější nejvyšší purkrabí, a v druhém případě jako nejvyšší zemský sudí, podíleli na vnitropolitickém zápase s katolickou panskou opozicí v počátečním stádiu zápasu o zemský soud do roku 1465. Tato panská opozice jako Zelenohorská jednota vyslala své poselstvo do Benátek a do Říma ke kurii se stížností na ohrožení svých alodů a lén v září 1466.
Z hlediska personálního složení královských poselstev se na nich podíleli příslušníci všech tehdejších stavů i katolického a utrakvistického duchovenstva, přičemž v rámci dvou největších poselstev Albrechta Kostky z Postupic a Antonia Mariniho do Francie roku 1464 a Lva z Rožmitálu do západní Evropy v letech 1465-1467 se zúčastnila řada dalších význačných osobností, včetně tří autorů pozoruhodných českých a německých cestopisů panoše Jaroslava, Václava Šaška z Bířkova a Gabriela Tetzela. Ačkoliv dodnes nejsou určeni všichni členové těchto význačných poselstev, je známo, že prvně jmenované bylo složené z utrakvistů a druhé z katolíků. Z nedávno publikovaného dokladu o diplomatickém jednání v Burgundsku, ale i dalších zpráv a originálů glejtů v Bretani a Španělsku, lze poslání záhadného neoficiálního a propagačního Rožmitálova poselstva, navazujícího v redukované podobě při prosazování mírové spolupráce na mírový plán, přiřadit k ostatním mírovým poselstvům krále Jiřího z Poděbrad jako rovněž významného politického a diplomatického poselstva. Zmíněné glejty byly otištěny až v prvém vydání Šaškova cestopisu v roce 1577, takže to byl sám biskup Stanislav Pavlovský či jím pověřený editor, kdo tyto glejty našel v tehdejším archivu pánů z Rožmitálu, přičemž několik dalších glejtů je v cestopisech zmíněno, aniž je nyní známe. Podle Satyrického listu Oldřicha Kalenice z Kalenic byla představena povaha, charakter a životní styl vůdce tohoto neoficiálního a propagačního poselstva, Lva z Rožmitálu, jako nesnášenlivého katolíka, nectícího odkaz krále Jiřího z Poděbrad, ale i vyznavatele západoevropské dvorské kultury podle výzdoby jeho hradů v Blatné a Písku. Tuto dvorskou kulturu přijal s řadou udělených královských řádů, jež jsem nově určil. Na propagační charakter Rožmitálova poselstva pozoruhodně navázala výzdoba v Blatné v scéně Klání, jež představovala politickou propagandu královské strany Jiřího z Poděbrad proti Zelenohorské jednotě. Z tamějšího vyobrazení, podle počtu 15 vyobrazených arkád v Zahradě dětství znamenajících věk, lze snad určit i věk Zdeňka Lva z Rožmitálu - 15 let v roce 1469, podle čehož by se narodil asi v roce 1454, zúčastnil se Rožmitálova poselstva a dožil se tak do roku 1535 asi 80-81 let.
U obou největších poselstev jsem se pokusil odhadnout jejich finanční náklady, u Kostkova a Mariniho poselstva ve výši asi 2 340 zl. (1 759 kop gr. č.) a u Rožmitálova poselstva asi 8 060 zl. (6 060 kop gr. č.), přičemž třetina výdajů padla jen na zaopatření jezdců a celkové sumy mohly být spíše vyšší. Tato dvě největší poselstva se v západní Evropě seznámila s novými výrobními a kulturními inovacemi, zachytila například počátky portugalské koloniální expanze do Afriky a novodobého otrokářství, všimla si historických souvislostí s českými dějinami a zaznamenala k českým "kacířům" přátelský vztah tehdejších politiků a panovníků a naopak negativní vztah lidových vrstev zvláště v Německu a Španělsku, spíše divících se ve Francii a naopak svůj husitský puritanismus reflektovala vlastně jen u zaznamenání neúcty k oltářní svátosti.
The article deals with peace and propagandistic missions of king Jiří of Poděbrady in years 1461-1467. The topic is discussed in the context of his peace plan for the league of Christian European states, so-called Parliament, and anti-Turkish alliance in times of their origins, negotiations and finally breakdown in the year 1464. Firstly, the four most significant peace missions are analysed including the legation of Antonio Marini at Curia Romana in years 1461-1462 in times of origins of his idea of the peace union and in Western Europe in years 1462-1464; then, negotiations of kings Jiří of Poděbrady and Casimir IV in Velký Hlohov about concluding a treaty of fellowship and aid in the year 1462, and the mission of Albrecht Kostka of Postupice and Antonio Marini to France with the purpose to introduce a peace project in the year 1464. Moreover, the paper points out that a peace plan of Jiří and Marini might be successful in Europe such as a peace treaty, so-called pax bohemica, established by power, respectively creating a new order but not in the framework of the Catholic Church as a mythical Christ's body, where the heretic, i.e. Hussite part of church, could not participate in making and maintaining a Christian peace after the abolition of Compactata by Pope Pius II on 31st March 1462. Despite this, the diplomatic meaning of peace mission of Jiří of Poděbrady was remarkable both for defending the Bohemian state and as a competitive project of the council and the crusade initiated by papacy. It was not unsuccesful only in concluding treaties of fellowship with Poland and France, however, for a certain period of time a certain peace triple alliance of Bohemian and Polish Crowns and France was established, later in the year 1467 the alliance was joined by Milan and also Moldavia wanted to become a member. On the other hand, French king Luis XI ensured the military neutrality of the Bohemian Crown during his military mission to Italy. At that time the opposition of lords called the League of Zelená Hora sent their mission to Venice and Rome (to curia) in September 1466 with the complaint dealing with endangering their allods and feuds. With respect to personal composition of royal missions it may be said that members of all estates as well as Catholic and Utraquist clergy participated. At the same time, two biggest missions to France in the year 1464 and Lev of Rožmitál's mission to Western Europe in years 1465-1467 were accompanied by authors of outstanding travelogues - squire Jaroslav, Václav Šašek of Bířkov and Gabriel Tetzel. The recently published evidence of diplomatic negotiations in Burgundy, Bretagne and Spain indicates that a mysterious, unofficial and propagandistic Rožmitál's mission, which followed a peace plan in a reduced form, may be also evaluated such as the important political mission. According to the satirical print of Oldřich Kalenic of Kalenice, a character and lifestyle of Lev of Rožmitál was introduced; the print describes him as an intolerant Catholic who does not respect the heritage of king Jiří of Poděbrady, but also as a supporter of West European court culture considering decorations of his castles in Blatná and Písek. Finally, the article attempts to estimate financial costs - Kostka's and Marini's missions approximately 2 340 Gouldens (1 759 threescore Groschen), Rožmitál's mission approximately 8 060 Gouldens (6 060 threescore Groschen), of which one third was necessary for maintenance of horsemen and total cost could be rather higher.
Published: December 11, 2017 Show citation
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.