Historica Olomucensia vol. 52 (2017), 55-70 | DOI: 10.5507/ho.2017.002
Článek nahlíží na mešní fundace jako na prvky budování obrazu dobrého katolíka v rámci procesu katolizace, a to nejen u katolíků, ale také u možných konvertitů. Nastiňuje také otázku, zda mohly být tyto fundace využívány jako prostředky, kterými se tito jednotlivci mohli vymezit vůči protestantskému okolí. Využívá k tomu příkladu mešních fundací určených minoritskému konventu v Krnově v letech 1630 až 1680, kdy ve městě probíhal proces obnovy katolické konfese. Dochází k závěru, že mešní fundace mohly být využity uvedenými způsoby, ačkoliv je pro nás obtížné zjistit pravé motivy jednání jednotlivých fundátorů. Především v době, kdy katolíci a možní konvertité žili v do jisté míry protestantské společnosti, mohli fundace využít jako demonstraci své víry a vymezení se vůči svému okolí. Také později, když potřeba vymezit se opadla, mohly mešní fundace sloužit jako nástroje k upevnění obrazu dobrého katolíka, který byl důležitou součástí života raněnovověkého katolického člověka. Především se však jedná o navržení možného způsobu, jak nahlížet na zakládání nejen mešních fundací, které byly využity jako primární pramen.
The article deals with sacramental foundations as elements of making the image of a good Catholic within the framework of the process of Catholization, not only at Catholics but also at possible convertites. It also outlines the question whether the foundations might be used as tools against their Protestant environment of which these individuals wanted to self-determine. The research is based on the case of sacramental foundations meant for the Minorite convent in Krnov from 1630 to 1680 when in the town the process of restoring Catholic religion took place. The article comes to conclusion that sacramental foundations might be used in ways stated above, though it is difficult to reveal right motifs of founders' actions. Particularly at times, when Catholics and potential convertites lived in the Protestant society to a certain measure, they could use foundations such as a demonstration of their belief and self-determination to their environment. Also later, when the necessity to be self-determined disappeared, sacramental foundations might serve as tools of making the image of a good Catholic, which represented a significant part of Early Modern Catholic man's life. However, above all it is a possible way of looking at establishing not only sacramental foundations which were primarily used here.
Zveřejněno: 11. červen 2017 Zobrazit citaci
Přejít k původnímu zdroji...Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.