Historica Olomucensia vol. 49 (2015), 183-204 | DOI: 10.5507/ho.2015.035
Období komunistického režimu v Československu s sebou neslo mimo jiné i zcela odlišné zacházení s veřejným prostorem. Autentickou veřejnou sféru mocensko-byrokratický aparát komunistické strany zcela zlikvidoval. Nahradil ji striktně kontrolovanou sférou kvazi-veřejnou, která se stala prostorem, v němž si režim vynucoval oficiální souhlas se svou doktrínou. Z této sféry byli vyloučeni všichni, kdo s novou mocenskou konstelací nesouhlasili. Nezamýšleným důsledkem nově ustaveného statu quo byl vznik paralelních komunikačních a informačních systémů, jimiž si mocensky potlačované části veřejnosti snažili zajistit alespoň omezenou medializaci svých názorů - tyto náhradní, alternativní veřejné sféry začaly vznikat nejen v domácích, režimem výrazně limitovaných podmínkách, ale také, a především, v zahraničí. Právě role československého exilu při podpoře těchto neoficiálních sfér se ukázala v mnoha ohledech určující. Nejvýrazněji se pomoc exilové veřejné sféry domovu projevila v souvislosti s růstem organizovaného opozičního hnutí od sedmdesátých let 20. století. Výrazným impulsem pro intenzivnější propojování alternativních veřejných sfér exilové a domácí byl vznik Charty 77, na jejímž mezinárodním rozměru se podstatnou měrou podíleli právě exulanti, kteří na Západě účinně působili na veřejné mínění a většinovou veřejnou sféru a šířili informace o porušování lidských práv východoevropskými komunistickými režimy.
The period of the Communist era in Czechoslovakia entailed a wholly different treatment with the public sphere, besides. The power-bureaucratic apparat of the Communist Party completely liquidated the authentic public domain. They replaced it by the strictly controlled quasi-public sphere, which became a space, where the regime enforced an official agreement with its doctrine. Everybody, who did not accept the new power politics, was expelled from this sphere. An unintended consequence of a newly stated status quo was the establishment of parallel communication and information systems through which the repressed part of the public attempted to ensure at least limited medialization of its opinions. These substitute alternative public spheres began to be established not only in domestic, very limited conditions by the regime, but also abroad, above all. Just a role of the Czechoslovak exile in the support of these unofficial spheres was shown to be determining in many respects. The aid of the exile public sphere was most notably evident in the connection with the growth of the organized opposition movement since 1970s. The considerable impulse for more intensive linking of alternative public exile and domestic spheres was the foundation of Charta 77. Its international character was primarily caused just by exiles who influenced public opinion in the West and spread information about violating human rights by Eastern Communist regimes.
Published: December 11, 2015 Show citation
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.