Historica Olomucensia vol. 49 (2015), 73-90 | DOI: 10.5507/ho.2015.029
Životní dráha středo- a vysokoškolského učitele dr. Franze Hocheggera odráží peripetie školství i jeho reforem v rakouské monarchii v druhé polovině 19. století. Franz Hochegger po krátké epizodě soukromého učitele a studiu klasických jazyků na filozofické fakultě ve Vídni usiloval zpočátku o dráhu vysokoškolského učitele, kterou na jeden rok spojil s Karlo-Ferdinandovou univerzitou v Praze. Většina jeho pedagogických i vědeckých aktivit se ale váže k střednímu školství. Jako ředitel Akademického gymnázia ve Vídni se zasloužil nejen o rozvoj této školy, ale zejména o prosazování reforem výuky na gymnáziích, a to jak formou publikační činnosti zejména v časopisu Zeitschrift für die österreichischen Gymnasien, tak osobní iniciativou při založení spolku učitelů středních škol ve Vídni s názvem Mittelschule. Předkládaná studie podává nástin jeho života i přehled školních i mimoškolních aktivit.
The life story of a secondary and university teacher Dr. Franz Hochegger reflects problems of the education and its reforms in the Austrian monarchy in the second half of the 19th century. After the short practice as a private teacher and a study of classical languages at the Philosophical Faculty in Vienna, Franz Hochegger attempted to become a university teacher - this part of his life was interconnected with the Charles-Ferdinand University in Prague for a year. However, the majority of his pedagogical and research activities is related to the secondary education. As a director of the Academic Grammar School in Vienna, he contributed to not only a development of this school but also to pressing reforms of teaching at grammar schools through either publication activities in the journal Zeitschrift für die österreichischen Gymnasien or the personal initiative in the establishment of the society of secondary school teachers in Vienna called Mittelschule. The presented study outlines his life story and moreover, his school as well as extracurricular activities.
Published: December 11, 2015 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.