Historica Olomucensia vol. 48 (2015), 111-121 | DOI: 10.5507/ho.2015.005
Během koloniálního období přitahoval Roh Afriky zájmy řady mocností, zejména díky své strategické poloze spojující vnitrozemskou Afriku s Indickým oceánem, Blízkým východem a Středomořím. Od otevření Suezského kanálu se tak celý region stal významnou námořní cestou spojující evropské, asijské a africké obchodní trasy. Francouzské koloniální aktivity v Rohu Afriky začaly zhruba ve stejný čas a kulminovaly výstavbou železnice mezi Džibuti a Addis Abebou (dostavěné roku 1917). Všechny zmíněné aspekty hrály významnou úlohu při dekolonizaci území. Opožděná nezávislost Džibutska vyvolávala tenze mezi Francií a Etiopií, které se zkomplikovaly po nezávislosti Somálska v roce 1960, jehož teritoriální nároky zesílily v souvislosti s ideou tzv. Velkého Somálska.
For decades, the Horn of Africa has attracted the attention of world powers, especially because of its strategic position on the geopolitical map, which enables it to control a strategically important region in the Middle East and in the Indian Ocean. Since the opening of the Suez Canal, the whole region has become one of the most important sea waterways connecting European, African and Asian trade routes. French colonial activities in the Horn started around the same time and culminated in the construction of a strategic railway from Djibouti to Addis Ababa. All of the above-mentioned aspects played a very significant role during the time of decolonization. The belated independence of the sea port of Djibouti caused tensions in Franco-Ethiopian relations, which became extremely complicated after the independence of Somalia, whose territorial claims had intensified after 1960.
Published: June 11, 2015 Show citation
Go to original source...
Go to original source...
Go to original source...
Go to original source...
Go to original source...
Go to original source...
Go to original source...This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.