Historica Olomucensia vol. 48 (2015), 111-121 | DOI: 10.5507/ho.2015.005

Opožděná nezávislost Džibutska: Strategické postavení francouzské kolonie v Africe, cca 1917-1977

Jan Dvořáček, Jan Záhořík
Centrum afrických studií, Katedra blízkovýchodních studií, Filozofická fakulta, Západočeská univerzita v Plzni, Sedláčkova 15, 37 763 Plzeň, Česká republika

Během koloniálního období přitahoval Roh Afriky zájmy řady mocností, zejména díky své strategické poloze spojující vnitrozemskou Afriku s Indickým oceánem, Blízkým východem a Středomořím. Od otevření Suezského kanálu se tak celý region stal významnou námořní cestou spojující evropské, asijské a africké obchodní trasy. Francouzské koloniální aktivity v Rohu Afriky začaly zhruba ve stejný čas a kulminovaly výstavbou železnice mezi Džibuti a Addis Abebou (dostavěné roku 1917). Všechny zmíněné aspekty hrály významnou úlohu při dekolonizaci území. Opožděná nezávislost Džibutska vyvolávala tenze mezi Francií a Etiopií, které se zkomplikovaly po nezávislosti Somálska v roce 1960, jehož teritoriální nároky zesílily v souvislosti s ideou tzv. Velkého Somálska.

Keywords: Džibutsko, Etiopie, Somálsko, Francie, kolonialismus, železnice

The Belated Independence of Djibouti: The Strategic Position of the French Colony in Africa, ca. 1917-1977

For decades, the Horn of Africa has attracted the attention of world powers, especially because of its strategic position on the geopolitical map, which enables it to control a strategically important region in the Middle East and in the Indian Ocean. Since the opening of the Suez Canal, the whole region has become one of the most important sea waterways connecting European, African and Asian trade routes. French colonial activities in the Horn started around the same time and culminated in the construction of a strategic railway from Djibouti to Addis Ababa. All of the above-mentioned aspects played a very significant role during the time of decolonization. The belated independence of the sea port of Djibouti caused tensions in Franco-Ethiopian relations, which became extremely complicated after the independence of Somalia, whose territorial claims had intensified after 1960.

Keywords: Djibouti, Ethiopia, Somalia, France, colonialism, railway

Published: June 11, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dvořáček, J., & Záhořík, J. (2015). The Belated Independence of Djibouti: The Strategic Position of the French Colony in Africa, ca. 1917-1977. Historica Olomucensia48(vol. 48), 111-121. doi: 10.5507/ho.2015.005
Download citation

References

  1. Rouaud, Alain: Pour une histoire des Arabes de Djibouti, 1896-1977. In: Cahiers d'études africaines, vol. 37, 1997, n° 146, s. 324. Go to original source...
  2. Brass, Jennifer N.: Djibouti's unusual resource course. In: Journal of Modern African Studies, vol. 46, 2008, n° 4, s. 525. Go to original source...
  3. Yasin, Mohammed: Trans-Border Political Alliance in the Horn of Africa. The Case of the Afar-Issa Conflict. In: Feyissa, Dereje - Hoehne, Markus Virgil: Borders and Borderlands as Resources in the Horn of Africa. Oxford 2010, s. 88-89. Go to original source...
  4. Schraeder, Peter J.: Ethnic Politics in Djibouti: From 'Eye of the Hurricane' to 'Boiling Cauldron'. In: African Affairs, vol. 92, 1993, n° 367, s. 206-207. Go to original source...
  5. Gebissa, Ezekiel: Leaf of Allah. Khat and Agricultural Transformation in Harerghe, Ethiopia (1875-1991). Oxford 2004.
  6. Rubenson, Sven: The Survival of Ethiopian Independence. Addis Ababa 1991.
  7. Caulk, Richard: Between the Jaws of Hyenas. A Diplomatic History of Ethiopia (1876-1896). Wiesbaden 2002.
  8. Van Gelder Pineda de, Rosanna: Le Chemin de fer de Djibouti à Addis-Abeba. Paris 1995.
  9. Basuyau, Vincent: Le chemin de fer de Djibouti à Addis Abeba. Paris 1991.
  10. Gascon, Alain: Fin du chemin de fer, fin de Grande Éthiopie. La mort annoncée du chemin de fer de Menilek. In: Chaléard, J. L. - Chanson-Jabeur, Ch. - Béranger, Ch. (éds.): Le chemin de fer en Afrique. Paris-Karthala 2006, s. 35-54.
  11. Küng, Heribert: Staatsminister Alfred Ilg (1854-1916), ein Thurgauer am Hof Kaiser Menelik II. von Äthiopien. Zürich 1999.
  12. Zewde, Bahru: A History of Modern Ethiopia, 1885-1991. Oxford 2001. Go to original source...
  13. Prijac, Lukian: Antony Klobukowski et le traité franco-éthiopien de 1908. Paris 2003.
  14. Lewis, David Levering: The Race to Fashoda. European Colonialism and African Resistance in the Scramble for Africa. New York 1987.
  15. Zewde, Bahru: The City Centre: A Shifting Concept in the History of Addis Ababa. In: Zewde, Bahru (ed.): Society, State, and History. Selected Essays. Addis Ababa 2008, s. 485.
  16. Foccart parle I: entretiens avec Philippe Gaillard. Paris 1995.
  17. Spencer, John H: Ethiopia at Bay: A Personal Account of the Haile Selassie Years. Algonac 1984.
  18. Marks, Thomas A. Djibouti: France's Strategic Toehold in Africa. In: African Affairs, vol. 73, 1974, n° 290, s. 101. Go to original source...
  19. New Trouble for French Colony on Red Sea. In: MERIP Reports, 1976, n° 45, s. 22. Go to original source...
  20. Abdallah, Abdo A.: State Building, Independence and Post-Conflict Reconstruction in Djibouti. In: Dahre, Ulf Johansson (ed.): Post-Conflict Peace-Building in the Horn of Africa. Lund 2007, s. 275-276.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.