Historica Olomucensia vol. 46 (2014), 107-125
Cílem příspěvku je analýza tisku české Katolické moderny (časopisů Nový život, Rozvoj, Mane, Bílý prapor a Rozkvět) jako literárního a církevně-reformního hnutí vyvíjejícího činnost v českých zemích na přelomu 19. a 20. století směřující ke zjištění poměru katolických modernistů k ideám cyrilometodějství, k odkazu díla slovanských věrozvěstů sv. Cyrila a Metoděje, cyrilometodějské a velehradské tradici. Katolická moderna se výrazněji přihlásila k cyrilometodějským tradicím po roce 1899, kdy se profilovala jako hnutí usilující o transformaci české společnosti pod heslem její rechristianizace. Prohlašovala, že mezi odkazem díla sv. Cyrila a Metoděje a jejím programem existuje úzká vazba, jejímž základem je šíření víry, vzdělanosti a kultury ve prospěch národa a povznesení širokých lidových vrstev. Vedle vysvětlování, posilování a rozšiřování cyrilometodějství připomínáním jeho odkazu, kdy se deklarovala jako třetí generace tzv. Sušilovy družiny, Katolická moderna využila cyrilometodějské tradice ke zdůvodňování vlastní legitimity a na podporu některých svých reformních požadavků (demokratizace a znárodnění církve, národní jazyk v liturgii, reforma systému kněžského vzdělávání). Příspěvek dokazuje inspirativnost působení cyrilometodějské tradice v různých částech katolického tábora zemí Koruny české a prezentuje ji jako významnou složku moravského (českého, slovanského) katolického milieu.
The aim of this article is the analysis of the Catholic modernist print (periodicals Nový život, Rozvoj, Mane, Bílý prapor a Rozkvět) as a literal and ecclesiastical reformatory movement developing its activities in Czech lands at the turn of the 19th and 20th century. It tries to trace the relationship of Catholic modernists towards ideas of Cyril and Methodius, the heritage of the life's work of Slavic apostles Saints Cyril and Methodius, Cyril and Methodius and Velehrad traditions. The Catholic Modernism claimed allegiance to Cyril and Methodius traditions after 1889 when was forming as a movement attempting to transform Czech society under the motto of re-Christianization. It declared that the close connection between the heritage of the life's work of Saints Cyril and Methodius and its programme existed on the basis of spreading the religion, education and culture on the behalf of the nation and uplift of broad low social classes. Besides explanation, bolstering and spreading of Cyril and Methodius idea thanks to remembering of the heritage of their life's work, when they proclaimed themselves such as the third generation of so-called Sušil's group, the Catholic Modernism used the Cyril and Methodius tradition for giving reasons for their legitimacy and support of some of their reformatory demands (democratization and Church nationalization, a national language in liturgy, a reform of the clerical education system). The contribution proves how inspiring the Cyril and Methodius tradition could have been in various parts of the Catholic party of the Czech lands and presents it as the important factor of the Moravian (Czech, Slavic) Catholic milieu.
Published: June 11, 2014 Show citation
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.