Historica Olomucensia vol. 43 (2012), 181-195
Rwanda se stala synonymem těch nejhorších zločinů proti lidskosti v moderních a soudobých dějinách. Než však došlo ke genocidě v roce 1994, byla Rwanda zmítána sociálními nepokoji, které byly vyvolány neadekvátní, poněkud chaotickou a ne zcela pragmatickou koloniální politikou belgické administrativy, která nejprve po desetiletí favorizovala tutsijskou aristokracii, aby pak v éře dekolonizace poskytla zázemí pro hutuskou sociální revoluci, jež uvrhla zemi v chaos a násilí. Studie tak reflektuje belgickou koloniální politiku i vnitřní napětí ve Rwandě v čase dekolonizace, zhruba ohraničené roky 1957-1961. Pro formování rwandského politického myšlení a politických stran byl belgický kolonialismus nesmírně důležitý, neboť Belgičané hráli poměrně aktivní roli v utváření etnických, politických a sociálních organizací, hnutí a sdružení a nebyli jen pouhými pasivními pozorovateli, jak by mohla napovídat jimi preferovaná politika "nepřímé vlády". Kořeny rwandské genocidy tak nalezneme právě v období kolonialismu a zejména vrcholící dekolonizaci.
Rwanda has become a symbol of the worst crimes against humanity in both modern and contemporary history. Before the outbreak of the genocide in 1994 Rwanda had been coping with social unrest enabled by the inappropriate, sometimes chaotic and not very pragmatic policy of the Belgian administration which had been favorizing the Tutsi aristocracy for several decades. This was the stimulus for a social revolution led by the Hutu during the decolonisation which brought chaos and violence to the country. The study deals with the Belgian colonial policy and inner tensions in Rwanda in the period of decolonisation between the years 1957-1961. The Belgian colonialism was of supreme importance in the process of forming of Rwandan political thinking and political parties since Belgians were not merely passive spectators as their policy of "indirect rule" might imply but actively contributed to establishing new ethnical, political and social organisations, movements and associations. The roots of the Rwandan genocide can be therefore found in the period of colonialism and culminating decolonisation in particular.
Published: December 11, 2012 Show citation
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.