Historica Olomucensia vol. 42 (2012), 155-173
Studie se obecně zabývá Svazem československých výtvarných umělců v první polovině šedesátých let. Konkrétněji rozebírá jeho liberalizaci, projevující se ve změněné členské základně a v jeho činnosti. Důležitým mezníkem v procesu liberalizace byl II. sjezd Svazu československých výtvarných umělců roku 1964. Na něm bylo zvoleno nové vedení, nerespektující stranou předem schválené složení, ale naopak preferující liberálně smýšlející skupinu výtvarníků. Tím došlo k oslabení reálného vlivu strany a jejích představ vedení uvnitř svazu. II. sjezd dále schválil využívání abstraktní metody v umělecké práci a programově se otevřel západnímu umění. V návaznosti na sjezd došlo k diferenciaci textů zabývajících se výtvarným uměním, ve kterých se oslabila ideologická a kritická složka a naopak kvantifikovaly informační a odborné projevy, rozebírající širší škálu metod výtvarného vyjádření. Zvětšený zájem věnovaný alternativnímu výtvarnému vyjádření studie hodnotí jako nejpodstatnější liberalizační prvek, podporovaný po roce 1964 novým vedením Svazu československých výtvarných umělců.
The study deals with the Czechoslovakian Fine Artists Union in the first half of the 1960s. It gives a detailed insight into its liberalization process based on the transformation of its membership and activities. The key event in this process was the Second congress of the Czechoslovakian Fine Artists Union held in 1964. The new leaders elected at the congress did not conform to those already approved by the Communist party. This reduced the party's influence within the Union. The Second congress also ratified the use of an abstract method in arts and deliberately opened itself to the art trends of the western world. This resulted in a variety of papers dealing with fine arts in which the ideology was reduced while other trends multiplied such as those dealing with a wider range of methods of artistic expression. The study points out the increasing interest paid to the alternative ways of artistic expression which it regards as the essential sign of liberalization supported after 1964 by the Czechoslovakian Fine Artists Union.
Zveřejněno: 11. srpen 2012 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.